Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

Rena Start, proszek, puszka, 400 g; we wskazaniu: przewlekła niewydolność nerek u noworodków i niemowląt do 1 roku życia

Wskazanie:

przewlekła niewydolność nerek u noworodków i niemowląt do 1 roku życia

Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 39 ust. 3 ust. ref.

Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

PLD.46434.6709.2019.3.SG; 24.01.2020

Zlecenie dotyczy:

zbadania zasadności wydawania zgód na refundację środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego

hr

Raport Agencji:

pdfOT.4311.2.2020
(Dodano: 11.03.2020 r.)

hr

Stanowisko Rady Przejrzystości:

pdfSRP 20/2020 do zlecenia 22/2020
(Dodano: 04.03.2020 r.)

hr

Rekomendacja Prezesa:

pdfRekomendacja 20/2020 do zlecenia 22/2020
(Dodano: 21.04.2020 r.)

go to zlecenie

 

Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

Przygotowanie materiałów analitycznych, zgodnych z HTA, dotyczących zastosowania substancji czynnej oksaliplatyna w zakresie wskazania: nowotwory dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego (ICD-10: C2-24)

Wskazanie:

nowotwory dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego (ICD-10: C2-24)

Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 31 n pkt 5

Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

PLR.4604.1537.2019.PB; 21.01.2020

Zlecenie dotyczy:

przygotowania materiałów analitycznych

hr

Raport Agencji:

pdfOT.4320.5.2020
(Dodano: 06.02.2020 r.)

go to zlecenie

Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

Przygotowanie opinii Prezesa Agencji w sprawie zmiany treści załącznika C.49. Pemetreksed w zakresie terapii nowotworów złośliwych oskrzeli i płuc

Wskazanie:

nowotwory złośliwe oskrzeli i płuc

Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 31 n pkt 5

Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

PLR.4604.1184.2019.3.JKB; 20.01.2020

Zlecenie dotyczy:

przygotowania opinii Prezesa Agencji

hr

Raport Agencji:

pdfOT.4320.4.2020
(Dodano: 18.03.2021 r.)

hr

Opinia Rady Przejrzystości:

pdfORP 67/2020 do zlecenia 20/2020
(Dodano: 01.04.2020 r.)

go to zlecenie

Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

Przygotowanie opinii dotyczącej oceny zmienionego porgramu lekowego B.56. "Leczenie opornego na kastrację raka gruczołu krokowego (ICD-10: C61)"

Wskazanie:

Leczenie opornego na kastrację raka gruczołu krokowego (ICD-10: C61)

Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 31 n pkt 5

Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

PLR.4503.2.2020.MN; 20.01.2020

Zlecenie dotyczy:

przygotowania opinii

hr

Raport Agencji:

pdfOT.4320.3.2020
(Dodano: 02.03.2020 r.)

hr

Opinia Rady Przejrzystości:

pdfORP 23/2020 do zlecenia 19/2020
(Dodano: 05.02.2020 r.)

go to zlecenie

Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

Opdivo, nivolumab, koncentrat do sporządzania roztworu do infuzji 10 mg/ml we wskazaniu: rak jelita grubego (ICD-10: C18) w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

Wskazanie:

rak jelita grubego (ICD-10: C18)

Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 47 f ust. 1 ust. o św.

Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

PLD.46434.7313.2019.1.AB; 20.01.2020

Zlecenie dotyczy:

zbadania zasadności finansowania ze środków publicznych w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

hr

Raport Agencji:

pdfOT.422.82.2019
(Dodano: 17.02.2020 r.)

hr

Opinia Rady Przejrzystości:

pdfORP 31/2020 do zlecenia 18/2020
(Dodano: 18.02.2020 r.)

hr

Opinia Prezesa:

pdfOpinia 15/2020 do zlecenia 18/2020
(Dodano: 02.04.2020 r.)

go to zlecenie

 

Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

Zessly, infliksymab, proszek do psorządzania koncentratu roztworu do infuzji 100 mg, we wskazaniu: łuszczyca krostkowa uogólniona (ICD-10: L40.1) w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

Wskazanie:

łuszczyca krostkowa uogólniona (ICD-10: L40.1)

Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 47 f ust. 1 ust. o św.

Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

PLD.46434.6845.2019.1.AB; 20.01.2020

Zlecenie dotyczy:

zbadania zasadności finansowania ze środków publicznych w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

hr

Raport Agencji:

pdfOT.422.8.2020
(Dodano: 12.02.2020 r.)

hr

Opinia Rady Przejrzystości:

pdfORP 32/2020 do zlecenia 17/2020
(Dodano: 18.02.2020 r.)

hr

Opinia Prezesa:

pdfOpinia 16/2020 do zlecenia 17/2020
(Dodano: 24.02.2020 r.)

go to zlecenie

 

Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

Ujednolicenie opisów świadczeń w zakresie rehabilitacji kardiologicznej i neurologicznej zgodnie ze schematem opisów świadczeń w zakresie rehabilitacji pulmonolgicznej, ogólnoustrojowej i pediatrycznej

Wskazanie:

Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 31 n pkt 5

Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

ASG.744.1.2020ASG.744.1.2020 IK.1896657.2020.IJ; 17.01.2020

Zlecenie dotyczy:

ujednolicenia opisu świadczeń

go to zlecenie

Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

L-karnityna, proszek, 50 x 1 g., kod EAN: 5016533045017, stosowana w ramach programu lekowego we wskazaniu wynikającym ze złożonego wniosku i treści uzgodnionego programu lekowego

Wskazanie:

we wskazaniu wynikającym ze złożonego wniosku i treści uzgodnionego programu lekowego

Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

PLR.4600.1416.2019.10.PB (JKB); 16.01.2020

Zlecenie dotyczy:

przygotowania analizy weryfikacyjnej AOTMiT, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji

Analizy Wnioskodawcy:

pdfAnaliza problemu decyzyjnego do zlecenia 15/2020
pdfAnaliza ekonomiczna do zlecenia 15/2020
pdfAnaliza kliniczna do zlecenia 15/2020
pdfAnaliza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 15/2020

Analiza Weryfikacyjna Agencji:

pdfAnaliza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 15/2020

Uwagi do Analiz:

Termin zgłaszania uwag upływa: 10.02.2020 r.

MS WordFormularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 15/2020

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  • hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 17/2020 do zlecenia 15/2020
    (Dodano: 13.02.2020 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 17/2020 do zlecenia 15/2020
    (Dodano: 13.02.2020 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Rizmoic, naldemedine, naldemedinum, tabletki powlekane, 28 mikrogramów, tabletki w blistrach, kod EAN: 05060431940073, we wskazaniu wynikającym ze złożonego wniosku refundacyjnego

    Wskazanie:

    we wskazaniu wynikającym ze złożonego wniosku refundacyjnego

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLR.4600.1916.2019; 14.01.2020

    Zlecenie dotyczy:

    przygotowania analizy weryfikacyjnej AOTMiT, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji

    Analizy Wnioskodawcy:

    pdfAnaliza problemu decyzyjnego do zlecenia 14/2020
    pdfAnaliza kliniczna do zlecenia 14/2020
    pdfAnaliza ekonomiczna do zlecenia 14/2020
    pdfAnaliza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 14/2020
    pdfAnaliza racjonalizacyjna do zlecenia 14/2020
    pdfUzupełnienie do zlecenia 14/2020

    Analiza Weryfikacyjna Agencji:

    pdfAnaliza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 14/2020

    Uwagi do Analiz:

    Termin zgłaszania uwag upływa: 26.03.2020 r.

    MS WordFormularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 14/2020

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  • Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

    Nr analizy weryfikacyjnej

    OT.4330.3.2020

    Tytuł analizy weryfikacyjnej

    Wniosek o objęcie refundacją leku Rizmoic (naldemedyna) we wskazaniu: Leczenie zaparć indukowanych opioidami u dorosłych pacjentów z chorobą nowotworową i uprzednio leczonych środkami przeczyszczającymi

    Lp.
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    Rozpatrzone

    1.

    Zbigniew Brydak – Molteni Farmaceutici Polska Sp. z o.o

    pdf 01

    Rozdział 5.3, Rozdział 13
    Uwaga wnioskodawcy stanowi uzasadnienie niemożności przeprowadzenia pełnej analizy konsekwencji kosztów (CCA).
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    2.

    Prof. Hanna Misiołek – Przewodnicząca Zarządu PSZRiLB

    pdf 01

    Uwaga stanowi podkreślenie istotności problemu zdrowotnego, jakim są zaparcia poopiodowe i wskazanie korzyści płynących dla pacjentów z podjęcia pozytywnej decyzji o refundacji produktu Rizmoic.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    3.

    Magdalena Kocot-Kępska

    pdf 01

    Uwaga stanowi podkreślenie istotności problemu zdrowotnego, jakim są zaparcia poopiodowe i podkreślenie roli działających obwodowo antagonistów receptora opioidowego μ (PAMORA), w tym naldemedyny, w ich leczeniu.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    4.

    Anna Przeklasa-Muszyńska

    pdf 01

    Rozdział 2.6
    Uwaga stanowi podkreślenie istotności problemu zdrowotnego, jakim są zaparcia poopiodowe i podkreślenie roli działających obwodowo antagonistów receptora opioidowego μ (PAMORA), w tym naldemedyny, w ich leczeniu.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    5.

    Jan Dobrogowski

    pdf 01

    Uwaga stanowi podkreślenie istotności problemu zdrowotnego, jakim są zaparcia poopiodowe i wskazanie znaczenia naldemedyny jako leczenia przyczynowego.

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 27/2020 do zlecenia 14/2020
    (Dodano: 01.04.2020 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 27/2020 do zlecenia 14/2020
    (Dodano: 02.04.2020 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Darzalex, daratumumab, koncentrat do sporządzania roztworu do infuzji, fiolka à 20 mg/ml w terapii skojarzonej z bortezomibem we wskazaniu: szpiczak plazmocytowy (ICD-10: C90.0) w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

    Wskazanie:

    szpiczak plazmocytowy (ICD-10: C90.0)

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 47 f ust. 1 ust. o św.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLD.4530.42.2020.AK; 14.01.2020

    Zlecenie wycofane na prośbę wnioskodawcy (pismo o znaku PLD.4530.42.2020.3.AK z dnia 06.02.2020)

    Zlecenie dotyczy:

    zbadania zasadności finansowania ze środków publicznych w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

    go to zlecenie

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Kisqali, rybocyklib, tabletki powlekane à 200 mg we wskazaniu: rak piersi - rozsiew do kości (ICD-10: C50.9) w populacji pacjentek w wieku pomenopauzalnym, w ramach ratunkowego dostęu do technologii lekowych

    Wskazanie:

    rak piersi - rozsiew do kości (ICD-10: C50.9) w populacji pacjentek w wieku pomenopauzalnym

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 47 f ust. 1 ust. o św.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLD.4530.57.2020.AK; 14.01.2020

    Zlecenie dotyczy:

    zbadania zasadności finansowania ze środków publicznych w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

    hr

    Raport Agencji:

    pdfOT_422.5.2020
    (Dodano: 11.02.2020 r.)

    hr

    Opinia Rady Przejrzystości:

    pdfORP 26/2020 do zlecenia 12/2020
    (Dodano: 13.12.2020 r.)

    hr

    Opinia Prezesa:

    pdfOpinia 13/2020 do zlecenia 12/2020
    (Dodano: 18.02.2020 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Przeprowadzenie analiz wdrażalności modelu finansowania i propozycji taryf świadczeń diagnostyki patomorfologicznej, realizowanych w podmiotach leczniczych

    Wskazanie:

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 31 n pkt 5

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    ASG.761.1.2020.GK; 13.01.2020

    Zlecenie dotyczy:

    przeprowadzenia analiz wdrażalności

    go to zlecenie

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Przygotowanie opinii Prezesa Agencji oraz opinii Rady Przejrzystości, poprzedzonej opracowaniem Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji odnośnie efektywności wskazanych w załączeniu produktów leczniczych w populacji kobiet w ciąży leków należących do grup limitowych i zawierających substancje czynne: 14.1 Hormony trzustki - insuliny ludzkie i analogi insulin ludzkich (wszystkie w grupie limitowej); 14.3 Hormony trzustki - długodziałające analogii insulin (wszystkie w grupie limitowej); 18.2 Witamina D i jej metabolity - colekalcyferol i kalcyfediol (wszystkie w grupie limitowej); 22.0 Heparyny drobnocząsteczkowe i leki o działaniu heparyn drobnocząsteczkowych (dalteparinum natricum, enoxaparinum natricum, nadroparinum calcicum); 245.0 Leki stosowane w chorobach dróg żółciowych i wątroby - kwas ursodeoksycholowy (wszystkie w grupie limitowej); 247.0 Szczepionki przeciw grypie (wszystkie w grupie limitowej); 27.0 Kwas foliowy i pochodne - kwas foliowy (wszystkie w grupie limitowej); 40.0 Leki beta-adrenolityczne - selektywne - do stosowania doustego (metoprololum); 65.1 Hormony płciowe - progestageny - progrsteron stosowane doustnie i dopochwowo (wszystkie w grupie limitowej); 83.0 Hormony tarczycy - lewotyroskyna do stosowania doustnego (wszystkie w grupie limitowej)

    Wskazanie:

     

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 31 n pkt 5

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLR.4604.676.2019.4.JKB; 13.01.2020
    Pismem, znak PLR.4604.676.2019.5.JKB z dn. 31.01.2020 r. rozszerzono zlecenie o analizę ekonomiczną i kliniczną produktów refundowanych w ramach grup limitowych: 219.1, Paski diagnostyczne do oznaczania glukozy i ciał ketonowych w moczu; 219.2, Paski diagnostyczne do oznaczania glukozy we krwi

    Zlecenie dotyczy:

    przygotowania opinii Prezesa Agencji i Rady Przejrzystości

    hr

    Raport Agencji:

    pdfOT.4320.2.2020
    (Dodano: 05.03.2020 r.)

    pdfAneks OT.4320.2.2020
    (Dodano: 05.03.2020 r.)

    go to zlecenie

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Darzalex, daratumumab, koncentrat do sporządzania roztworu do infuzji, fiolka à 20 mg/ml (5 ml); Darzalex, daratumumab, koncentrat do sporządzania roztworu do infuzji, fiolka à 20 mg/ml (20 ml) w terapii skojarzonej z deksametazonem we wskazaniu: nawracający i oporny szpiczak mnogi (ICD-10: C90.0), w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

    Wskazanie:

    nawracający i oporny szpiczak mnogi (ICD-10: C90.0)

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 47 f ust. 1 ust. o św.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLD.46434.7133.2019.AK; 13.01.2020

    Zlecenie dotyczy:

    zbadania zasadności finansowania ze środków publicznych w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

    hr

    Raport Agencji:

    pdfOT.422.4.2020
    (Dodano: 12.02.2020 r.)

    hr

    Opinia Rady Przejrzystości:

    pdfORP 25/2020 do zlecenia 9/2020
    (Dodano: 13.12.2020 r.)

    hr

    Opinia Prezesa:

    pdfOpinia 12/2020 do zlecenia 9/2020
    (Dodano: 18.02.2020 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    MabThera, rituximab, koncentrat do sporządzania roztworu do infuzji, ampułka 500 mg, we wskazaniu: niedokrwistość autoimmunohemolityczna z obecnością przeciwciał typu ciepłego (ICD-10: D59.1) w ramach ratunkowego dostęu do technologii lekowych

    Wskazanie:

    niedokrwistość autoimmunohemolityczna z obecnością przeciwciał typu ciepłego (ICD-10: D59.1)

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 47 f ust. 1 ust. o św.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLD.46434.7066.2019.AK; 13.01.2020

    Zlecenie dotyczy:

    zbadania zasadności finansowania ze środków publicznych w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

    hr

    Raport Agencji:

    pdfOT.422.3.2020
    (Dodano: 07.02.2020 r.)

    hr

    Opinia Rady Przejrzystości:

    pdfORP 27/2020 do zlecenia 8/2020
    (Dodano: 13.12.2020 r.)

    hr

    Opinia Prezesa:

    pdfOpinia 14/2020 do zlecenia 8/2020
    (Dodano: 24.02.2020 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Imbruvica, ibrutynib, kapsułki twarde à 140 mg, we wskazaniu: przewlekła białaczka limfocytowa z obecnością mutacji TP53 (ICD-10: C91.1) z transformacją typu Richtera, w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

    Wskazanie:

    przewlekła białaczka limfocytowa z obecnością mutacji TP53 (ICD-10: C91.1) z transformacją typu Richtera

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 47 f ust. 1 ust. o św.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLD.46434.7140.2019.AK; 13.01.2020

    Zlecenie dotyczy:

    zbadania zasadności finansowania ze środków publicznych w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

    hr

    Raport Agencji:

    pdfOT.422.2.2020
    (Dodano: 20.01.2020 r.)

    hr

    Opinia Rady Przejrzystości:

    pdfORP 19/2020 do zlecenia 7/2020
    (Dodano: 21.01.2020 r.)

    hr

    Opinia Prezesa:

    pdfOpinia 9/2020 do zlecenia 7/2020
    (Dodano: 31.01.2020 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Fotivda, tivozanib hydrochloride monohydrate, kapsułki twarde, 890 mcg, 21, tabletka, kod EAN: 05060146291712; Fotivda, tivozanib hydrochloride monohydrate, kapsułki twarde, 1340 mcg, 21, tabletka, kod EAN: 05060146291699, w ramach programu lekowego „Leczenie raka nerki (ICD-10 C.64)”

    Wskazanie:

    Leczenie raka nerki (ICD-10 C.64)

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLR.4600.1261.2019.16.DK; PLR.4600.1262.2019.16.DK; 09.01.2020

    Zlecenie dotyczy:

    przygotowania analizy weryfikacyjnej AOTMiT, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji

    Analizy Wnioskodawcy:

    pdfAnaliza problemu decyzyjnego do zlecenia 6/2020
    pdfAnaliza kliniczna do zlecenia 6/2020
    pdfAnaliza ekonomiczna do zlecenia 6/2020
    pdfAnaliza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 6/2020
    pdfAnaliza racjonalizacyjna do zlecenia 6/2020

    Analiza Weryfikacyjna Agencji:

    pdfAnaliza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 6/2020

    Uwagi do Analiz:

    Termin zgłaszania uwag upływa: 20.03.2020 r.

    MS WordFormularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 6/2020

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  • Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

    Nr analizy weryfikacyjnej

    OT.4331.1.2020

    Tytuł analizy weryfikacyjnej

    Wniosek o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu leku Fotivda (tiwozanib) w ramach programu lekowego: „Leczenie raka nerki (ICD-10: C64)”

    Lp.
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    Rozpatrzone

    1.

    Beata Wójtowicz
    (EUSA Pharma)

    pdf 01

    W uwadze 1. wskazano, iż do analizy klinicznej wnioskodawcy włączono badania spełniające kryteria włączenia oraz zgodne z wnioskowanym programem lekowym. Przedstawiona odpowiedź nie odnosi się do zacytowanego komentarza AOTMiT dotyczącego sformułowanych kryteriów selekcji. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    W uwadze 2. przedstawiono wyjaśnienie dotyczące przyjętego dawkowania tiwozanibu w badaniu TIVO-1 i jego zgodności z zapisami wnioskowanego programu lekowego. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    Uwaga 3. stanowi komentarz do ograniczeń analizy klinicznej wnioskodawcy wskazanych w AWA. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    Uwaga 4 i 5. stanowi komentarz do ograniczeń analizy ekonomicznej wnioskodawcy wskazanych w AWA. Uwaga nie wpływają na wnioskowanie z AWA. a tętniczego. Uwaga ma charakter ogólnej opinii i nie wpływa na wnioskowanie z analizy.

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 25/2020 do zlecenia 6/2020
    (Dodano: 30.03.2020 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 25/2020 do zlecenia 6/2020
    (Dodano: 02.04.2020 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Valtricom, amlodipinum valsartanum hydrochlorothiazidum, tabletki powlekane, 5 mg 160 mg 12,5 mg, 28 tabl., EAN: 03838989708627; Valtricom, amlodipinum valsartanum hydrochlorothiazidum, tabletki powlekane, 10 mg 160 mg 12,5 mg, 28 tabl., EAN: 03838989708610; Valtricom, amlodipinum valsartanum hydrochlorothiazidum, tabletki powlekane, 10 mg 160 mg 25 mg, 28 tabl., EAN: 03838989708634, we wskazaniach wynikających ze złożonych wniosków refundacyjnych: we wszystkich zarejestrowanych wskazaniach na dzień wydania decyzji

    Wskazanie:

    we wskazaniach wynikających ze złożonych wniosków refundacyjnych: we wszystkich zarejestrowanych wskazaniach na dzień wydania decyzji

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLR.4600.1837.2019.2.MN; PLR.4600.1838.2019.2.MN; PLR.4600.1839.2019.2.MN; 07.01.2020

    Zlecenie dotyczy:

    przygotowania analizy weryfikacyjnej AOTMiT, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji

    Analizy Wnioskodawcy:

    pdfAnaliza problemu decyzyjnego do zlecenia 5/2020
    pdfAnaliza kliniczna do zlecenia 5/2020
    pdfAnaliza ekonomiczna do zlecenia 5/2020
    pdfAnaliza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 5/2020
    pdfUzupełnienie do zlecenia 5/2020

    Analiza Weryfikacyjna Agencji:

    pdfAnaliza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 5/2020

    Uwagi do Analiz:

    Termin zgłaszania uwag upływa: 05.03.2020 r.

    MS WordFormularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 5/2020

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  • Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

    Nr analizy weryfikacyjnej

    BIP – 5, analiza OT.4330.2.2020

    Tytuł analizy weryfikacyjnej

    Wniosek o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu produktu leczniczego Valtricom (amlodipinum + valsartanum + hydrochlorothiazidum) we wszystkich zarejestrowanych wskazaniach na dzień wydania decyzji.

    Lp.
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    Rozpatrzone

    1.

    P. Wyszomierska
    KRKA Polska Sp. z o. o.

    pdf 01

    Dotyczy: wartości DDD przyjętej w analizie do obliczenia podstawy limitu w przypadku finansowania w nowej grupie limitowej.

    Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku finansowania produktów Valtricom w ramach nowej grupy limitowej, za podstawę obliczeń należy przyjąć wartość DDD dla walsartanu. Należy podkreślić, że zgodnie z art. 5 ustawy o refundacji obliczenia powinny być prowadzone przy uwzględnieniu DDD dla substancji czynnej o najwyższym koszcie DDD w preparacie złożonym. W komentarzu do ustawy refundacyjnej pod redakcją M. Pieklaka i R. Stankiewicza (Krótkie Komentarze Becka, Ustawa o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2014 r.) wskazano: wyliczenia oraz mechanizmy wprowadzone przepisami RefundLekU dokonywane są w oparciu o ilość, a także cenę DDD substancji czynnej w danym opakowaniu leku. Potwierdza to zasadność podejścia analityków Agencji w przypadku produktów leczniczych Valtricom i wyznaczania wysokości limitu finansowania na podstawie hydrochlorotiazydu.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z analizy.

    Dotyczy: sposobu wyznaczania cen leku Valtricom wynikających z art. 13 ust. 3 ustawy o refundacji. Wnioskodawca podtrzymuje założenia zaprezentowane w nadesłanych analizach.

    Uwaga stanowi powtórzenie argumentacji przedstawionej w odpowiedzi na pismo ws. niespełnienia wymagań minimalnych; nie wpływa na wnioskowanie z analizy.

    Dotyczy: Nieuwzględnienia w analizie podstawowej założenia odnośnie finansowania produktów leczniczych Valtricom w ramach listy 75+.

    Uwaga stanowi powtórzenie argumentacji przedstawionej w odpowiedzi na pismo ws. niespełnienia wymagań minimalnych i nie wpływa na wnioskowanie z analizy.

    2.

    P. Wyszomierska
    KRKA Polska Sp. z o. o.

    pdf 01

    Dotyczy: przedstawienia omyłkowych wartości w tabeli nr 35 w AWA.

    Uwaga jest zasadna. We wskazanej tabeli doszło do przedstawienia nieprawidłowych wartości na skutek omyłki pisarskiej, jednak nie wpłynęło to na wnioskowanie z analizy.

    3.

    F. M. Szymański

    pdf 01

    Dotyczy: potrzeby wdrażania leków wieloskładnikowych w terapii nadciśnienia tętniczego.

    Uwaga ma charakter ogólnej opinii i nie wpływa na wnioskowanie z analizy.

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 21/2020 do zlecenia 5/2020
    (Dodano: 11.03.2020 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 21/2020 do zlecenia 5/2020
    (Dodano: 02.04.2020 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Reagila, cariprazine, kapsułki twarde, 1,5 mg, 28 kaps., kod EAN: 05909991337056; Reagila, cariprazine, kapsułki twarde, 3 mg, 28 kaps., kod EAN: 05909991337155; Reagila, cariprazine, kapsułki twarde, 4,5 mg, 28 kaps., kod EAN: 05909991337230, we wskazaniu: leczenie dorosłych pacjentów ze schizofrenią z pierwotnymi, przeważającymi i przetrwałymi objawami negatywnymi, u których nie występują objawy depresyjne

    Wskazanie:

    leczenie dorosłych pacjentów ze schizofrenią z pierwotnymi, przeważającymi i przetrwałymi objawami negatywnymi, u których nie występują objawy depresyjne

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLR.4600.1779.2019.2.KK; PLR.4600.1780.2019.3.KK; PLR.4600.1781.2019.2.KK; 07.01.2020

    Zlecenie dotyczy:

    przygotowania analizy weryfikacyjnej AOTMiT, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji

    Analizy Wnioskodawcy:

    pdfAnaliza problemu decyzyjnego do zlecenia 4/2020
    pdfAnaliza kliniczna do zlecenia 4/2020
    pdfAnaliza ekonomiczna do zlecenia 4/2020
    pdfAnaliza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 4/2020
    pdfAnaliza racjonalizacyjna do zlecenia 4/2020
    pdfAneks do zlecenia 4/2020

    Analiza Weryfikacyjna Agencji:

    pdfAnaliza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 4/2020

    Uwagi do Analiz:

    Termin zgłaszania uwag upływa: 16.10.2020 rr.

    MS WordFormularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 4/2020

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  • Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

    Nr analizy weryfikacyjnej

    BIP – 4, analiza OT.4330.10.2020

    Tytuł analizy weryfikacyjnej

    Wniosek o objęcie refundacją leku Reagila (kariprazyna) we wskazaniu: leczenie dorosłych pacjentów ze schizofrenią z pierwotnymi, przeważającymi i przetrwałymi objawami negatywnymi, u których nie występują objawy depresyjne

    Lp.
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    Rozpatrzono

    1.

    Magdalena Barańska Przedstawiciel Gedeon Richter

    pdf 01

    Uwaga 1. dotyczy komentarza analityków Agencji odnoszącego się do zakresu wnioskowanego wskazania.

    Wnioskodawca podkreśla m.in. zgodność wnioskowanego wskazania z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz przywołuje opinie eksperckie przedstawione w analizie weryfikacyjnej Agencji.
    Analitycy Agencji pragną podkreślić, iż przedstawione argumenty zostały uwzględnione przez analityków Agencji w AWA. Celem komentarza było zasygnalizowanie niepewności w zakresie możliwości kontroli preskrypcji leku kariprazyna w zawężonym wskazaniu oraz faktu, iż inne leki przeciwpsychotyczne są obecnie refundowane we wskazaniu szerszym, tj. schizofrenia.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.



    Uwaga 2. dotyczy komentarza analityków Agencji odnoszącego się do zasadności uwzględnienia amisulprydu jako komparatora.
    W komentarzu wnioskodawca powołuje się m.in. na treść wytycznych klinicznych wskazujących na ograniczoną liczbę oraz brak spójności dowodów naukowych w zakresie skuteczności leków przeciwpsychotycznych II generacji w populacji pacjentów z przeważającymi objawami negatywnymi. Ponadto, przywołuje argumenty dotyczące częstości zastosowania amisulprydu w analizowanej populacji (na podstawie badania epidemiologicznego)  przedstawione w AKL i uwzględnione przez analityków Agencji w AWA.
    Analitycy Agencji pragną podkreślić, iż przedstawione argumenty zostały uwzględnione przez analityków Agencji w AWA. Ograniczony charakter dowodów naukowych dla leków przeciwpsychotycznych II generacji w analizowanej populacji został przywołany przez analityków w ramach ograniczeń analizy klinicznej oraz opisu wytycznych klinicznych. Jednocześnie biorąc pod uwagę wskazanie rejestracyjne amisulprydu oraz fakt, iż w realnej praktyce medycznej obecnie stosowane są różne leki przeciwpsychotyczne, co potwierdza badanie epidemiologiczne oraz opinie eksperckie, amisulpryd może stanowić komparator dla kariprazyny w ocenianym wskazaniu.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.


    Uwaga 3. dotyczy komentarza analityków Agencji odnoszącego się do aktualności przeglądu systematycznego przeprowadzonego w AKL wnioskodawcy.

    Wnioskodawca podkreślił, iż analizy są aktualne na dzień złożenia wniosku (data przeglądu 12.09.2019 r.).
    Analitycy Agencji potwierdzają aktualność analiz na dzień złożenia wniosku. Należy jednak podkreślić, że celem komentarza analityków było wskazanie, iż okres od wykonania przeglądu przez wnioskodawcę oraz wznowienia postępowania obejmuje ok. 12 miesięcy. Aktualność przeglądu systematycznego jest jednym z kluczowych elementów oceny technologii medycznej, a wnioskodawca po wznowieniu postępowania nie przedłożył zaktualizowanych analiz.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.


    Uwaga 4. Dotyczy komentarza Agencji odnoszącego się do niepewności w zakresie oceny istotności klinicznej różnic obserwowanych w badaniach oceniających występowanie objawów negatywnych u pacjentów ze schizofrenią.
    Przedstawiciel wnioskodawcy wskazał, iż raport EMA pochodzi z 2017 roku. Obecnie dostępne są wyniki analizy post-hoc (Fleischhacker 2019) przeprowadzonej dla wyników badania Nemeth 2017, potwierdzające rzeczywisty efekt leczenia kariprazyną w złagodzeniu objawów negatywnych.
    Uwaga stanowi dodatkowe wyjaśnienie oraz powtórzenie informacji przedstawionych w AKL. Analitycy pozostają na stanowisku, iż brak jest spójnych danych literaturowych wskazujących jakie różnice w wynikach między ocenianymi interwencjami w zakresie kontroli objawów negatywnych można uznać za klinicznie istotne.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.


    Uwaga 5. Dotyczy komentarzy analityków Agencji odnoszących się do braku przedstawienia porównania karipirazyny względem innych niż rysperydon, komparatorów.

    W pierwszej części uwagi Wnioskodawca wskazał, iż podjęto próbę przeprowadzenia oceny efektywności kariprazyny względem wszystkich wybranych komparatorów, niemniej dla olanzapiny i arypiprazolu nie odnaleziono badań umożliwiających jej przeprowadzenie. Ponadto, odniósł do komentarza Agencji dotyczącego braku przedstawienia danych pozwalających wnioskować o reprezentatywności wyników uzyskanych w grupie rysperydonu.
    Analitycy stoją na stanowisku, iż brak badań dotyczących efektywności innych leków przeciwpsychotycznych w populacji docelowej analizy, nie stanowi uzasadnienia dla braku przedstawienia przez wnioskodawcę omówienia/argumentacji dotyczącej możliwości ekstrapolacji wyników uzyskanych w grupie rysperydonu. Stanowi to uchybienie metodologiczne, szczególnie biorąc pod uwagę, iż wnioskowanie w tym zakresie stanowi również podstawę analizy ekonomicznej.
    W drugiej części komentarza Wnioskodawcy przedstawiono wątpliwości dotyczące uwagi Agencji, w której wskazano, iż wyższy odsetek stosowania olanzapiny i arypiprazaolu niż rysperydonu w analizowanej populacji raportowany w badaniu Wróbel 2019, może sugerować ich wyższą skuteczność. Zdaniem analityków, biorąc pod uwagę informację o przeprowadzeniu przedmiotowego badania w grupie praktykujących lekarzy psychiatrów, w warunkach realnej praktyki medycznej, wnioskowanie, iż leki wykazujące wyższą skuteczność stosowane są częściej, choć obarczone pewną niepewnością, wydaje się uzasadnione.
    W kolejnej uwadze wnioskodawca odniósł się do komentarza analityków Agencji dotyczącego potencjalnej zasadności przedstawienia wyników dla kariprazyny w populacji szerszej. Przywołano argumenty przedstawione w odpowiedzi na pismo o niespełnieniu wymagań minimalnych (dokument dostępny w BIP AOTMiT), gdzie wskazano, iż zestawienie wyników dla kariprazyny z pozostałymi komparatorami w populacji szerszej uniemożliwiłoby jej wiarygodną ocenę porównawczą względem tych komparatorów w analizowanej populacji docelowej.
    Analitycy przyjmują powyższą argumentację. Należy podkreślić, iż celem komentarza Agencji nie jest wskazanie, iż wnioskowanie na temat skuteczności kariprazyny względem wybranych komparatorów w populacji wnioskowanej do objęcia refundacją powinno być oparte na badaniach przeprowadzonych w szerszej populacji. W AWA wskazano jedynie, iż przedstawienie takich danych wydaje się zasadne, gdyż dla wnioskowanego leku brakuje danych porównawczych z odpowiednimi komparatorami w populacji wnioskowanej, jak i danych porównawczych pozwalających ocenić jego skuteczność w populacji szerszej względem szerokiego grona komparatorów. Dane porównujące interwencję wnioskowaną z właściwym komparatorem (o optymalnym działaniu przy najniższej cenie) są kluczem do wiarygodnej oceny HTA. Ograniczony charakter dowodów naukowych dla leków przeciwpsychotycznych II generacji w analizowanej populacji (co zostało wskazane przez analityków w ramach ograniczeń analizy klinicznej oraz opisu wytycznych klinicznych) i brak porównania z aktywnymi komparatorami stanowi ograniczenie analizy ze względu na brak możliwości przeprowadzenia pełnej oceny dodatkowych korzyści wynikających ze stosowania kariprazyny u pacjentów w analizowanej populacji.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.


    Uwaga 6. Dotyczy komentarza analityków Agencji wskazującego na brak przedstawienia przez wnioskodawcę wyników analizy ekonomicznej z właściwymi komparatorami.
    Analitycy Agencji podtrzymują stanowisko w zakresie konieczności przedstawienia porównania ze wszystkimi komparatorami obranymi przez wnioskodawcę w ramach APD w ramach analizy głównej.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.


    Uwaga 7. Dotyczy komentarza analityków Agencji na temat braku przeprowadzenia przez wnioskodawcę analizy kosztów-konsekwencji dla komparatorów innych niż rysperydon oraz zasadności przeprowadzenia obliczeń własnych Agencji.

    Należy podkreślić, iż analitycy Agencji przedstawili jedynie zestawienie kosztów technologii w ramach analizy kosztów-konsekwencji, ze względu na brak dowodów naukowych dotyczących skuteczności olanzapiny, arypiprazolu i amisulprydu w populacji wnioskowanej, a także brak przedstawienia przez wnioskodawcę dowodów naukowych dotyczących populacji zbliżonej do wnioskowanej. Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z wytycznymi HTA z 2016 r. w sytuacji gdy populacja docelowa zdefiniowana na etapie analizy problemu decyzyjnego nie odpowiada próbie ocenianej w odnalezionym materiale dowodowym, dopuszcza się przeprowadzenie analizy klinicznej w populacji zbliżonej do docelowej. W takiej sytuacji należy przedyskutować potencjalny wpływ różnic pomiędzy populacjami na wyniki uzyskane w analizie klinicznej. Jednocześnie wytyczne wskazują, iż w przypadku braku wiarygodnych danych umożliwiających porównanie skuteczności i bezpieczeństwa interwencji ocenianej z komparatorami bądź niejednoznacznych wyników analizy klinicznej (np.: heterogeniczne populacje w badaniach) analizę ekonomiczną można ograniczyć do analizy konsekwencji kosztów.
    Analitycy Agencji pragną podkreślić, iż ekstrapolacja wyników uzyskiwanych w ramieniu rysperydonu na przyjęte założenia dotyczące skuteczności i bezpieczeństwa olanzapiny i arypiprazolu, dla których nie zidentyfikowano badań w analizowanej populacji,  nie została poparta dowodami naukowymi.
    Fakt, iż prof. Jarema w swojej opinii zwrócił uwagę na brak skuteczności dotychczasowego leczenia, nie stanowi przesłanki do uznania, iż wszystkie technologie stosowane w tym wskazaniu mają taką samą skuteczność.

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga 8. Dotyczy komentarza analityków Agencji na temat braku możliwości weryfikacji powiązania podstawowych wyników skuteczności z analizy klinicznej z wykorzystanymi w modelu stanami zdrowia Mohr-Lenerta.

    Wnioskodawca wyjaśnił pochodzenie stanów i otrzymanych macierzy przejść uwzględnionych w analizie. Niemniej analitycy Agencji podtrzymują brak możliwości pełnej weryfikacji założeń ze względu na niepełną prezentację przeprowadzonych oszacowań.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga 9. Dotyczy komentarza analityków Agencji na temat niekonsekwentnego podejścia wnioskodawcy w zakresie przypisania prawdopodobieństw przejść między stanami modelu.

    Wnioskodawca wskazał, iż w analizie wrażliwości przetestowano wpływ braku uwzględnienia prawdopodobieństw przejść pochodzących z badania ankietowego. Analitycy Agencji podtrzymują stanowisko dotyczące niekonsekwentnego podejścia wnioskodawcy w analizach przekazywanych do różnych organizacji HTA.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga 10. Dotyczy komentarza analityków Agencji na temat aktualności danych dotyczących wykorzystania zasobów opieki zdrowotnej wykorzystanych przez wnioskodawcę w analizę ekonomicznej.

    Wnioskodawca wskazał, iż przyjęte rozwiązanie ma charakter konserwatywny w porównaniu z przyjętymi w analizie wrażliwości danymi na podstawie badania ankietowego Wróbel 2019. Analitycy Agencji podtrzymują stanowisko dotyczące wykorzystania w analizie głównej danych, które mogą nie odzwierciedlać obecnej praktyki klinicznej. Co więcej należy mieć na uwadze ograniczenie danych pozyskanych w ramach badania ankietowego Wróbel 2019.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga 11. Dotyczy komentarzy analityków Agencji na temat niespójności i parametrów niepewnych zidentyfikowanych w modelu wnioskodawcy.

    Wnioskodawca przedstawił dodatkowe wyjaśnienie dla wartości parametrów przyjętych w analizie.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga 12. Dotyczy uwagi Agencji w zakresie wątpliwości co do pełnego przejęcia rynku leków stosowanych w analizowanym wskazaniu.

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    Wnioskodawca odwołał się do wytycznych PTP 2019 i wskazał, iż dla analizowanej populacji w Polsce brak jest terapii o udowodnionej skuteczności na podstawie silnych dowodów naukowych. Należy jednak pamiętać, iż fakt braku badań nie stanowi o wyższej skuteczności i bezpieczeństwie kariprazyny w porównaniu z innymi technologiami w tym wskazaniu.
    Tym samym brak jest danych sprzedażowych czy literaturowych pozwalających na potwierdzenie przyjętego przez wnioskodawcę założenia.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga 13. Dotyczy wskazania przez analityków Agencji braku spójności komparatorów pomiędzy analizami.

    Wnioskodawca dodatkowo uzasadnił zastosowane w analizie podejście. Analitycy Agencji podtrzymują zasadność uwagi.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga 14. Dotyczy wskazania przez analityków Agencji ograniczeń związanych z oszacowaniem liczebności populacji na podstawie badania ankietowego i danych dotyczących wykorzystania rysperydonu.

    Wnioskodawca uzasadnił zastosowane w analizie podejście.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga 15. Dotyczy komentarza analityków Agencji odnoszącego się do znacznego ograniczenia wskazania refundacyjnego względem wskazania rejestracyjnego i braku możliwości kontroli preskrypcji przez NFZ.

    Wnioskodawca wskazał, iż błędna diagnostyka nie wpłynie na znaczne zwiększenie populacji docelowej, gdyż objawy negatywne występują jedynie u 5% pacjentów. 

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    Analitycy Agencji podtrzymują również stanowisko, iż dostępność leku w aptece na receptę, biorąc pod uwagę jego szerokie wskazanie rejestracyjne nie wyklucza ryzyka jego stosowania w populacji szerszej niż wnioskowana, obejmującej wszystkich chorych na schizofrenię.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    2.

    Prof. dr hab. Jerzy Samochowiec Prezes Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego

    pdf 01

    Uwaga 1. W komentarzu ekspert wyraził pozytywną opinię w zakresie refundacji leku Reagila i wskazał uzasadnienie dla zastosowania karpirazyny w analizowanym wskazaniu. Podkreślił również istnienie niezaspokojonych potrzeb medycznych w grupie chorych z przewagą objawów negatywnych.

    Komentarz prof. Samochowca jest zbliżony do komentarza prof. Piotra Gałeckiego.
    Jednocześnie ekspert zauważył, iż „firma Gedeon Richter porównała swój lek z 3 najczęściej stosowanymi w porównaniach lekami II generacji olanzapina, rysperydon, kwetiapina i arypiprazol, do którego mają porównanie pośrednie”.
    Analitycy Agencji pragną podkreślić, iż firma Gedeon Richter na łamach przedłożonej analizy przedstawiła porównanie skuteczności klinicznej jedynie z lekiem rysperydon, dla którego przeprowadzono badanie kliniczne Nemeth 2017. Firma nie przedstawiła porównawczych danych na temat skuteczności kariprazyny względem pozostałych komparatorów określonych w analizie problemu zdrowotnego Wnioskodawcy.

    W swojej opinii ekspert wskazał, iż z badania (dotyczącego porównania wnioskowanej technologii z komparatorem) wykluczano chorych z wtórnymi objawami negatywnymi, spowodowanymi zaburzeniami depresyjnymi i polekowymi objawami parkinsonowskimi.

    Należy podkreślić i w kryteriach wyłączenia pacjentów z badania wskazano, iż do badania nie kwalifikowali się pacjenci z objawami depresyjnymi o umiarkowanym lub ciężkim nasileniu oraz klinicznie istotnym parkinsonizmem. Należy podkreślić, iż zgodnie z opinią prof. Rybakowskiego „obecne metody psychometryczne umożliwiają jednoznaczne rozróżnienie depresji od objawów negatywnych. Stąd można przypuszczać, iż z badania klinicznego Nemeth 2017 wykluczono pacjentów z depresją, a nie wtórnymi objawami negatywnymi.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.


    Uwaga 2. dotyczy komentarza Agencji w zakresie braku porównania wnioskowanej terapii z olanzapiną, arypiprazolem, amisulprydem lub innymi lekami przeciwpsychotycznymi II generacji w szerszej populacji.

    Ekspert wskazał, iż porównawcza ocena opcji terapeutycznych na podstawie danych dla chorych z przeważającymi przetrwałymi objawami negatywnymi względem szerszej populacji (pacjenci ze schizofrenią) jest nieuzasadniona merytorycznie.
    Analitycy akceptują powyższą uwagę. Jednocześnie, należy zaznaczyć, iż w AWA wskazano jedynie, iż przedstawienie takich danych wydaje się zasadne, gdyż dla wnioskowanego leku brakuje danych porównawczych z odpowiednimi komparatorami w populacji wnioskowanej, jak i danych porównawczych pozwalających ocenić jego skuteczność w populacji szerszej względem szerokiego grona komparatorów. Dane porównujące interwencję wnioskowaną z właściwym komparatorem (o optymalnym działaniu przy najniższej cenie) są kluczem do wiarygodnej oceny HTA. Zdaniem analityków Agencji, brak porównania z aktywnymi komparatorami pozostaje poważnym ograniczeniem analizy. Wybór rysperydonu jako komparatora w badaniu klinicznym nie został wystarczająco wyjaśniony w analizie Wnioskodawcy. Co więcej Wnioskodawca nie wyjaśnił, dlaczego rysperydon może stanowić terapię reprezentatywną dla całej grupy leków przeciwpsychotycznych II generacji. 

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga 3. Dotyczy uwagi analityków Agencji w zakresie ograniczeń związanych z przyjęciem takiej samej skuteczności olanzapiny i arypiprazolu jak rysperydonu w analizie ekonomicznej.

    Ekspert wskazał, iż efekt uzyskany w badaniu u chorych leczonych rysperydonem można z niewielkimi ograniczeniami ekstrapolować na inne terapie stosowane w praktyce klinicznej. Takie rozumowanie wydaje się być obciążone mniejszym błędem, niż porównywanie wyników dla populacji z przeważającymi objawami negatywnymi do populacji ogólnej.

    Analitycy Agencji pragną podkreślić, iż ekstrapolacja wyników uzyskiwanych w ramieniu rysperydonu na przyjęte założenia dotyczące skuteczności i bezpieczeństwa olanzapiny i arypiprazolu, dla których nie zidentyfikowano badań w analizowanej populacji,  nie znajduje uzasadnienia w postaci dowodów naukowych, poza otrzymanymi w ramach komentarza publicznego uwagami ekspertów. Należy zaznaczyć, iż analitycy Agencji w ramach analizy ekonomicznej nie wskazywali, aby porównywanie wyników dla populacji z przeważającymi objawami negatywnymi do populacji ogólnej było bardziej preferowanym rozwiązaniem (w analizie ekonomicznej brak jest jakiegokolwiek odniesienia do możliwości zaczerpnięcia danych z badań dla populacji ogólnej ze schizofrenią). Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z wytycznymi HTA z 2016 r. w przypadku braku wiarygodnych danych umożliwiających porównanie skuteczności i bezpieczeństwa interwencji ocenianej z komparatorami bądź niejednoznacznych wyników analizy klinicznej (np.: heterogeniczne populacje w badaniach) analizę ekonomiczną można ograniczyć do analizy konsekwencji kosztów.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    3.

    Szymon Chrostowski Prezes Zarządu Fundacji Wygrajmy Zdrowie

    pdf 01

    Uwaga 1. Przedstawiciel Fundacji wyraził poparcie dla włączenia do refundacji nowych cząsteczek w leczeniu schizofrenii oraz zgodność z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego z 2019 r. w zakresie zasadności stosowania kariprazyny u pacjentów w przetrwałymi objawami negatywnymi. W opinii podkreślono brak zaspokojenia wszystkich potrzeb zdrowotnych w analizowanej grupie pacjentów.


    Uwaga 2. Przedstawiciel Fundacji wskazał na konieczność wprowadzenia rozwiązań systemowych wspierających farmakoterapię.
    Uwaga stanowi dodatkowy komentarz do opinii eksperckich przedstawionych w AWA.

     

    4.

    Dr hab. n. med. Błażej Misiak

    pdf 01

    Uwaga 1. Ekspert odniósł się do komentarza Agencji dotyczącego braku przedstawienia porównania karipirazyny względem olanzapiny, arypipirazolu oraz innych leków przeciwpsychotycznych II generacji.

    Ekspert wskazuje na porównywalną nieskuteczność rysperydonu i obecnie stosowanych terapii w analizowanym wskazaniu oraz podkreśla, iż wymóg przedstawienia porównań z innymi lekami przeciwpsychotycznymi II generacji jest nieuzasadniony.

    Zdaniem analityków Agencji, brak porównania z aktywnymi komparatorami pozostaje poważnym ograniczeniem analizy. Wnioskowanie o podobnej skuteczności terapii lekami przeciwpsychotycznymi II generacji jedynie na podstawie otrzymanych komentarzy wiązałoby się z ograniczeniami. Odnosząc się do stwierdzenia o braku skuteczności leków przeciwpsychotycznych II generacji w analizowanym wskazaniu, wątpliwości budzi ich szerokie zastosowanie u pacjentów z przetrwałymi, przeważającymi objawami negatywnymi, o czym świadczy badanie Wróbel 2019.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    5.

    Prof. dr hab. Piotr Gałecki Konsultant Krajowy w dziedzinie psychiatrii

    pdf 01

    Uwaga 1. eksperta odnosi się do komentarza Agencji dotyczącego braku przedstawienia porównania karipirazyny względem olanzapiny, arypipirazolu oraz innych leków przeciwpsychotycznych II generacji w szerszej populacji.
    Na wstępie należy podkreślić, iż w ramach prac nad niniejszą analizą AOTMiT zwróciła się z prośbą o przedstawienie opinii eksperckiej do Konsultanta Krajowego w dziedzinie psychiatrii – prof. Piotra Gałeckiego. Do dnia zakończenia prac nad opracowaniem nie otrzymano od Pana Profesora żadnych informacji, które mogłyby być pomocne w trakcie opracowywania raportu.

    Komentarz prof. Piotra Gałeckiego jest zbliżony do komentarza prof. Jerzego Samochowca.

    Podobnie jak w przypadku uwagi prof. Jerzego Samochowca i dr Błażeja Misiaka należy podkreślić, iż celem komentarza Agencji nie jest wskazanie, iż wnioskowanie na temat skuteczności kariprazyny względem wybranych komparatorów powinno być oparte na badaniach przeprowadzonych w szerszej populacji. W AWA wskazano jedynie, iż przedstawienie takich danych wydaje się zasadne, ze względu na brak wiarygodnych danych porównawczych, na których można by oprzeć analizę HTA w populacji wnioskowanej. Zdaniem analityków Agencji, brak porównania z aktywnymi komparatorami pozostaje poważnym ograniczeniem analizy.

    Odnosząc się do opinii eksperta, wskazującej, iż dowody dotyczące rysperydonu można ekstrapolować z niewielkimi ograniczeniami na inne terapie stosowane w praktyce klinicznej, należy podkreślić, iż ekstrapolacja wyników uzyskiwanych w ramieniu rysperydonu na przyjęte założenia dotyczące skuteczności i bezpieczeństwa olanzapiny i arypiprazolu, dla których nie zidentyfikowano badań w analizowanej populacji nie znajduje uzasadnienia w postaci dowodów naukowych, poza przedstawionymi  komentarzami eksperckimi.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.


    Uwaga 2. ekspert odnosi się do przedstawienia w ramach AWA problemu rozróżnienia negatywnych objawów pierwotnych i wtórnych.

    W AWA przedstawiono opinie ekspertów, w których eksperci wskazali brak zasadności ograniczania wnioskowanego wskazania do określenia pierwotne. Prof. Rybakowski zauważył, iż w praktyce klinicznej diagnostyka różnicowa nie jest prowadzona.

     

     

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 75/2020 do zlecenia 4/2020
    (Dodano: 23.10.2020 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 75/2020 do zlecenia 4/2020
    (Dodano: 23.10.2020 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Keytruda, pembrolizumab, koncentrat do sporządzania roztworu do infuzji, fiolka à 25 mg/ml (4 ml), we wskazaniu: wieloogniskowy mięsak naczyniowy kości (ICD-10: C41), w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

    Wskazanie:

    wieloogniskowy mięsak naczyniowy kości (ICD-10: C41)

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 47 f ust. 1 ust. o św.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLD.46434.6609.2019.AK; 03.01.2020

    Zlecenie dotyczy:

    zbadania zasadności finansowania ze środków publicznych w ramach ratunkowego dostępu do technologii lekowych

    hr

    Raport Agencji:

    pdfOT.422.1.2020
    (Dodano: 30.01.2020 r.)

    hr

    Opinia Rady Przejrzystości:

    pdfORP 21/2020 do zlecenia 3/2020
    (Dodano: 29.01.2020 r.)

    hr

    Opinia Prezesa:

    pdfOpinia 10/2020 do zlecenia 3/2020
    (Dodano: 10.02.2020 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Liquigen, płyn, butelka à 250 ml, we wskazaniach: deficyt dehydrogenazy pirogronianowej, padaczka lekooporna, deficyt transportera glukozy GLUT - 1, deficyt LCHAD, deficyt VLCAD, naczyniakowatość limfatyczna jelita cienkiego

    Wskazanie:

    deficyt dehydrogenazy pirogronianowej, padaczka lekooporna, deficyt transportera glukozy GLUT - 1, deficyt LCHAD, deficyt VLCAD, naczyniakowatość limfatyczna jelita cienkiego

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 39 ust. 3 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLD.45341.4.2020.AD; 03.01.2020

    Zlecenie dotyczy:

    zbadania zasadności wydawania zgód na refundację środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego

    hr

    hr

    Raport Agencji:

    pdfOT.4311.1.2020
    (Dodano: 18.03.2020 r.)

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 26/2020 do zlecenia 2/2020
    (Dodano: 30.03.2020 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 26/2020 do zlecenia 2/2020
    (Dodano: 27.05.2020 r.)

    go to zlecenie

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Przygotowanie raportu z przeglądu badań krajowych i międzynarodowych, których przedmiotem była ocena bezpieczeństwa stosowania substancji słodzących oraz relacji spożycia produktów z ich dodatkiem na całkowity pobór energii w ciągu dnia (ze szczególnym uwzględnieniem słodkich napojów), masę ciała oraz rozwój zaburzeń metabolicznych

    Wskazanie:

    Podstawa prawna zlecenia MZ: ----

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    ZPN.07.1.2020; 02.01.2020

    Zlecenie dotyczy:

    przygotowania raportu

    go to zlecenie