Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

Emgality, galcanezumabum, roztwór do wstrzykiwań we wstrzykiwaczu, 120 mg, 1, wstrzykiwacz 1 ml, kod EAN: 08594012697621

Wskazanie:

w ramach programu lekowego PROFILAKTYCZNE LECZENIE CHORYCH NA MIGRENĘ PRZEWLEKŁĄ (ICD–10: G43)

Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

PLR.4500.985.2021.21.JWI; 20.10.2021

Zlecenie dotyczy:

przygotowania analizy weryfikacyjnej AOTM, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji w związku z wnioskiem o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu leku

Analizy Wnioskodawcy:

pdfAnaliza problemu decyzyjnego do zlecenia 159/2021
pdfAnaliza kliniczna do zlecenia 159/2021
pdfAnaliza ekonomiczna do zlecenia 159/2021
pdfAnaliza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 159/2021
pdfAnaliza racjonalizacyjna do zlecenia 159/2021
pdfUzupełnienie do zlecenia 159/2021

Analiza Weryfikacyjna Agencji:

pdfAnaliza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 159/2021

Uwagi do Analiz:

Termin zgłaszania uwag upływa: 20.01.2022r.

MS WordFormularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 159/2021

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  • Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

    Nr analizy weryfikacyjnej

    OT.4231.54.2021

    Tytuł analizy weryfikacyjnej

    Wniosek o objęcie refundacją produktu leczniczego Emgality (galkanezumab) w ramach programu lekowego: „xxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxx xx xxxxxxx xxxxxxxxxx (XXXXXX: XXX)

    Lp.
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    Rozpatrzone

    1.

    Piotr Nowakowski
    vel Nestorowicz

    Eli Lilly Polska sp. z o.o.

    pdf 01

    Rozdz. 4.2.1.1.

    W uwadze podkreślono, że w populacji po ≥3 niepowodzeniach wcześniejszego leczenia w redukcji liczby dni z migreną o ≥75% uzyskano istotność statystyczną dla parametru OR. Z kolei w analizie weryfikacyjnej Agencji odniesiono się wyłącznie do populacji ogółem, w której nie odnotowano różnic istotnych statystycznie pomiędzy porównywanymi grupami w ocenie wyżej wymienionego punktu końcowego.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.


    Rozdz. 5.3.4.

    Wnioskodawca wskazuje na brak zasadności zestawiania kosztów stosowania galkanezumabu z pozostałymi terapiami zalecanymi przez Polskie Towarzystwo Bólów Głowy (PTBG) w profilaktyce migreny przewlekłej, tj. amitryptyliną, topiramatem, kwasem walproinowym i toksyną botulinową typu A, które nie są obecnie finansowane ze środków publicznych.

    Wnioskodawca argumentuje, że klasa zaleceń A w Rekomendacjach PTBG dotyczy topiramatu oraz kwasu walproinowego, który przeciwwskazany jest u kobiet w okresie rozrodczym.

    Należy przy tym podkreślić, że projekt wnioskowanego programu lekowego xxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxx xx xxxxxxxxx xx xxxxxxxxxxxxx xxxxxxx x xxxxxxxx xxxxxxx x (jak wskazywano w piśmie AOTMiT ws. niespełnienia przez analizy wymagań minimalnych, znak: OT.4231.54.2021.AZ.16: wytyczne kliniczne nie określają sekwencji stosowania leków, zatem komparator dla ocenianej interwencji może stanowić którykolwiek spośród wyżej wymienionych leków, o ile nie był zastosowany we wcześniejszej linii leczenia), xxx xx xxxxxxxxxx xxxxxxxxx x xxxxxx x xxxxxxx xxxxxxxxxx.

    Jak wskazano w AWA, kwestionowane przez wnioskodawcę zestawienie kosztów ma charakter poglądowy i może nie odzwierciedlać rzeczywistych wydatków ponoszonych przez pacjentów w związku z rzeczywistym dawkowaniem poszczególnych substancji czynnych, a także rzeczywistymi cenami nierefundowanych produktów stosowanych w analizowanym wskazaniu (rozdz. 5.3.4. AWA).

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    2.

    Małgorzata Sieradzan

    Teva Pharmaceuticals Polska Sp. z o.o.

    pdf 01

    Rozdział 4.2.1.1.,:str. 42-43; Rozdział 4.3: str. 51; Rozdział 11 str. 76

    W AWA podano informację, że w przypadku erenumabu jedynie badanie Tepper 2017a dotyczyło pacjentów z migreną przewlekłą, natomiast w przypadku fremanezumabu były to badania Bigal 2015b, FOCUS oraz Silberstein 2017 (rozdz. 4.1.3.). Zdanie to wskazuje, że badania te odnosiły się do populacji z migreną przewlekłą, jednakże nie sugeruje, że dotyczyły wyłącznie tej populacji.

    Słusznie natomiast zwrócono uwagę, że dla punktu końcowego MHD, w których stosowano doraźne leki na ból głowy w porównaniu pośrednim wykorzystano wyniki dla fremanezumabu uzyskane w populacji z migreną przewlekłą lub epizodyczną łącznie, podczas gdy dla galkanezumabu była to wyłącznie populacja z migreną przewlekłą. Agencja zgadza się ze stwierdzeniem, że wyniki porównania pośredniego należy traktować z ostrożnością. Jednocześnie zwraca uwagę, iż wspomniany wcześniej fremanezumab stanowił komparator dodatkowy, a więc wyniki porównania pośredniego należy traktować poglądowo. Jednocześnie Agencja pragnie zauważyć, że w raporcie nie stwierdzono, iż którakolwiek z terapii wydaje się być skuteczniejsza, a jedynie przedstawiono wynik porównania.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

     

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 10/2022 do zlecenia 159/2021
    (Dodano: 24.01.2022 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 10/2022 do zlecenia 159/2021
    (Dodano: 01.02.2022 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Inrebic, fedratinibum, Kapsułki twarde, 100 mg, 120, kaps., kod GTIN: 07640133688596

    Wskazanie:

    Leczenie mielofibrozy pierwotnej oraz mielofibrozy wtórnej w przebiegu czerwienicy prawdziwej i nadpłytkowości samoistnej (ICD-10: D47.1)

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLR.4500.2783.2021.17.PRU; 03.11.2021

    Zlecenie dotyczy:

    przygotowania: analizy weryfikacyjnej Agencji Oceny Technologii Medycznych; stanowiska Rady Przejrzystości; rekomendacji Prezesa Agencji

    Analizy Wnioskodawcy:

    pdfAnaliza problemu decyzyjnego do zlecenia 162/2021
    pdfAnaliza kliniczna do zlecenia 162/2021
    pdfAnaliza ekonomiczna do zlecenia 162/2021
    pdfAnaliza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 162/2021
    pdfAnaliza racjonalizacyjna do zlecenia 162/2021
    pdfUzupełnienie do zlecenia 162/2021

    Analiza Weryfikacyjna Agencji:

    pdfAnaliza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 162/2021

    Uwagi do Analiz:

    Termin zgłaszania uwag upływa: 12.01.2022r.

    MS WordFormularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 162/2021

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  • Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

    Nr analizy weryfikacyjnej

    OT.4231.56.2021

    Tytuł analizy weryfikacyjnej

    Wniosek o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu produktu leczniczego Inrebic (fedratinibum) w ramach programu lekowego „Leczenie mielofibrozy pierwotnej oraz mielofibrozy wtórnej w przebiegu czerwienicy prawdziwej i nadpłytkowości samoistnej (ICD-10: D47.1)”

    Lp.
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    Rozpatrzone

    1.

    lek. med.
    Agnieszka Michalska

    pdf 01

    Dotyczy: komentarz ogólny zwracający uwagę na korzystne działanie fedratynibu we wnioskowanej populacji oraz stwierdzający, iż dostępność FED zwiększyłaby możliwości leczenia pacjentów z mielofibrozą. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    2.

    lek. med.
    Bartłomiej Pogłódek

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna odnosząca się do skuteczności i bezpieczeństwa wnioskowanej terapii oraz nakreślająca sytuację pacjentów z mielofibrozą. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    3.

    lek. med.
    Patryk Sobieralski

    pdf 01

    Dotyczy: komentarz ogólny zwracający uwagę na korzystne działanie fedratynibu we wnioskowanej populacji. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    4.

    lek. med.
    Edyta Cichocka

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna zwracająca uwagę na korzystne działanie fedratynibu we wnioskowanej populacji. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    5.

    lek. med.
    Karol Wójcik

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna odnosząca się do skuteczności i bezpieczeństwa wnioskowanej terapii oraz nakreślająca sytuację pacjentów z mielofibrozą. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    6.

    dr hab. n. med.
    Marzena Wątek

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna zwracająca uwagę na korzystne działanie fedratynibu we wnioskowanej populacji oraz nakreślająca sytuację pacjentów z mielofibrozą. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    7.

    dr n. med.
    Marcin Rymko

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna odnosząca się do skuteczności i bezpieczeństwa wnioskowanej terapii oraz nakreślająca sytuację pacjentów z mielofibrozą. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    8.

    lek. med.
    Elżbieta Patkowska

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna zwracająca uwagę na korzystne działanie fedratynibu we wnioskowanej populacji. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    9.

    dr n. med.
    Monika Kozłowiec

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna zwracająca uwagę na korzystne działanie fedratynibu we wnioskowanej populacji. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    10.

    Katarzyna Lisowska

    Przedstawiciel reprezentujący Stowarzyszenie Chorych „Hematoonkologiczni”

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna nakreślająca sytuację pacjentów z mielofibrozą z punktu widzenia Stowarzyszenia oraz pacjentów leczonych w ramach RDTL. Przedstawiciel chorych zwraca uwagę na korzystne zapisy programu lekowego, a także na fakt, iż dostępność FED zwiększyłaby możliwości leczenia pacjentów z mielofibrozą. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    11.

    dr n. med.
    Agnieszka Kowalik

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna zwracająca uwagę na korzystne działanie fedratynibu we wnioskowanej populacji. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    12.

    dr n. med.
    Witold Prejzner

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna zwracająca uwagę na korzystne działanie fedratynibu we wnioskowanej populacji. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    13.

    Katarzyna Pawluczyk

    Pracownik i pełnomocnik firmy Bristol-Myers Squibb

    pdf 01

    Dotyczy: komentarza odnośnie terapii stosowanych w ramach BAT.

    Wnioskodawca wyjaśnił, że rozbieżności w składzie najlepszej dostępnej terapii (BAT) pomiędzy różnymi krajami wynikają z różnych zasad refundacji w danym kraju, a skład BAT przyjęty w polskich analizach należy uznać jako podejście konserwatywne.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.



    Dotyczy: komentarza Agencji w sprawie kryteriów kwalifikacji badań do przeglądu systematycznego wnioskodawcy.

    Wnioskodawca wskazał, iż brak zawarcia kryteriów z programu lekowego w kryteriach włączenia do przeglądu systematycznego nie wpływają w jego opinii na wartość merytoryczną opracowania. Ponadto wyjaśnił, że rozbieżności w przyjętym dawkowaniu komparatora (ruksolitynibu), wynikają ze zmiany jaką wprowadzono w ChPL Jakavi w trakcie prac nad raportem HTA. Dodatkowo wyjaśnił przyczyny uwzględnienia w analizie klinicznej badania w formie abstraktu konferencyjnego.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.



    Dotyczy: ograniczenia analizy odnośnie wpływu przejścia części chorych z ramienia stosującego placebo na terapię FED w badaniu JAKARTA.

    Wnioskodawca podkreślił że wpływ cross-over w tym badaniu ma charakter konserwatywny gdyż zawyża wyniki w grupie placebo..

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.



    Dotyczy: komentarza Agencji odnośnie przyjęcia nieprawidłowej techniki analitycznej w analizie ekonomicznej.

    Wnioskodawca podtrzymał swoje stanowisko co do wykorzystanych metod i technik analitycznych.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    14.

    Prof. nadzw. dr hab. n. med.
    Joanna Góra-Tybor

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna odnosząca się do skuteczności wnioskowanej terapii oraz nakreślająca sytuację pacjentów z mielofibrozą. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    15.

    Dr hab. n. med. Aleksandra Butrym

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna odnosząca się do skuteczności wnioskowanej terapii oraz nakreślająca sytuację pacjentów z mielofibrozą. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    16.

    Dr n. med.
    Jarosław Dybko

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna odnosząca się do skuteczności wnioskowanej terapii oraz nakreślająca doświadczenie własne ze stosowania leku. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    17.

    Dr hab. n. med.
    Justyna Rybka

    pdf 01

    Dotyczy: uwaga ogólna odnosząca się do skuteczności wnioskowanej terapii oraz nakreślająca sytuację pacjentów z mielofibrozą. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 8/2022 do zlecenia 162/2021
    (Dodano: 20.01.2022 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 8/2022 do zlecenia 162/2021
    (Dodano: 21.01.2022 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Kesimpta, ofatumumabum, Roztwór do wstrzykiwań w ampułko-strzykawce, 1, wstrzykiwacz, kod EAN: 07613421040123

    Wskazanie:

    wynikające ze złożonego wniosku i treści uzgodnionego programu lekowego

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLR.4500.1507.2021.16.PBO; 09.11.2021

    Zlecenie dotyczy:

    przygotowania: analizy weryfikacyjnej Agencji Oceny Technologii Medycznych; stanowiska Rady Przejrzystości; rekomendacji Prezesa Agencji.

    Analizy Wnioskodawcy:

    pdfAnaliza problemu decyzyjnego do zlecenia 165/2021
    pdfAnaliza kliniczna do zlecenia 165/2021
    pdfAnaliza ekonomiczna do zlecenia 165/2021
    pdfAnaliza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 165/2021
    pdfAnaliza racjonalizacyjna do zlecenia 165/2021
    pdfAneks do zlecenia 165/2021

    Analiza Weryfikacyjna Agencji:

    pdfAnaliza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 165/2021

    Uwagi do Analiz:

    Termin zgłaszania uwag upływa: 12.01.2022r.

    MS WordFormularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 165/2021

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  • Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

    Nr analizy weryfikacyjnej

    OT.4231.57.2021

    Tytuł analizy weryfikacyjnej

    Wniosek o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu produktu leczniczego Kesimpta (ofatumumab) w ramach programu lekowego: „Leczenie stwardnienia rozsianego (ICD-10 G35)”.

    Lp.
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    Rozpatrzone

    1.

    Michał Worotyński Novartis

    pdf 01


    Uwaga nr 1:

    Uwaga stanowi komentarz do opinii ekspertek ankietowanych przez Agencję.

    Wnioskodawca podkreśla fakt ograniczonych możliwości dostępu do wysoce skutecznych terapii dla pacjentów z SM w Polsce.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga nr 2:
    Uwaga dotyczy uwzględnienia wyników skuteczności dla peginterferonu beta-1a w analizie klinicznej. Wyniki dla peginterferonu beta-1a pochodzą z badania ADVANCE, które zostało uznane za niewiarygodne przez NICE.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga nr 3:
    Uwaga dotyczy uwzględnienia wyników skuteczności dla peginterferonu beta-1a w analizie ekonomicznej.

    Wnioskodawca podkreśla fakt, że ze względu na ograniczenia odnoszące się do wyników skuteczności peginterferonu beta-1a, oszacowany ICUR Kesimpta względem leku peginterferon beta-1a obarczony jest niepewnością. Wyłączenie z analizy ekonomicznej peginterferonu beta-1a skutkowałoby zmianą zakresu ICUR Kesimpta względem komparatorów. Wnioskodawca przedstawił również XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX XXXX

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    2.

    Dominika Czarnota-Szałkowska
    Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego

    pdf 01


    Uwaga nr 1:

    Uwaga dotyczy problemu zdrowotnego oraz ocenianej technologii medycznej. Ekspertka podkreśla wysoką skuteczność oraz profil bezpieczeństwa leku Kesimpta. Dodatkowo wskazują na dużą wygodę stosowania leku, co ma istotny wpływ na adherencję wśród pacjentów.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    3.

    Halian Bartosik-Psujek

    pdf 01


    Uwaga nr 1:
    Uwaga dotyczy dostępnych dowodów naukowych dotyczących omawianego problemu zdrowotnego.

    Ekspertka wskazała publikację, w której zbadano wpływ wyboru leczenia na brak dowodów aktywności choroby (NEDA) na podstawie rzeczywistego rejestru populacyjnego Norwegii. W publikacji wskazano, że pacjenci, którzy rozpoczęli leczenie DMT o wysokiej skuteczności od początku uzyskali NEDA 68,0% i 52,4% w 1 i 2 roku w porównaniu z 36% i 19,4% u pacjentów, którzy rozpoczęli od początku leczenie DMT o umiarkowanej skuteczności. W publikacji nie odniesiono się do ocenianej technologii medycznej. Ekspertka wskazuje, że ofatumumab jest lekiem o wysokiej skuteczności ze względu na 3-krotnie wyższy wskaźnik NEDA w porównaniu do teryflunomid w pierwszym roku i 8-krotnie wyższy wskaźnik NEDA w drugim roku leczenia.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Nierozpatrzone

    4.

    Robert Bonek
    Neurolog

    Nie dotyczy


    Pozostawiono bez rozpoznania z powodu otrzymania po terminie składania uwag.

    5.

    Krzysztof Selmaj

    Nie dotyczy


    Pozostawiono bez rozpoznania z powodu otrzymania po terminie składania uwag.

     

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 9/2022 do zlecenia 165/2021
    (Dodano: 20.01.2022 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 9/2022 do zlecenia 165/2021
    (Dodano: 24.01.2022 r.)

    go to zlecenie

    hr

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Jardiance, empagliflozinum, tabletki powlekane, 10 mg, 28 tabl., kod GTIN:05909991138509

    Wskazanie:

    we wskazaniu wynikającym ze złożonego wniosku refundacyjnego (przewlekła niewydolność serca u dorosłych pacjentów z obniżoną frakcją wyrzutową lewej komory serca (LVEF ≤ 40%) oraz utrzymującymi się objawami choroby w klasie II-IV NYHA)

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLR.4500.3239.2021.2.JKR; 21.10.2021

    Zlecenie dotyczy:

    przygotowania analizy weryfikacyjnej AOTM, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji w związku z wnioskiem o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu

    Analizy Wnioskodawcy:

    pdfAnaliza problemu decyzyjnego do zlecenia 160/2021
    pdfAnaliza kliniczna do zlecenia 160/2021
    pdfAnaliza ekonomiczna do zlecenia 160/2021
    pdfAnaliza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 160/2021
    pdfAnaliza racjonalizacyjna do zlecenia 160/2021
    pdfUzupełnienie do zlecenia 160/2021

    Analiza Weryfikacyjna Agencji:

    pdfAnaliza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 160/2021

    Uwagi do Analiz:

    Termin zgłaszania uwag upływa: 07.01.2022 r.

    MS WordFormularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 160/2021

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  •  

    Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

    Nr analizy weryfikacyjnej

    OT.4230.21.2021

    Tytuł analizy weryfikacyjnej

    Wniosek o objęcie refundacją leku Jardiance (empagliflozyna) we wskazaniu wynikającym ze złożonego wniosku: przewlekła niewydolność serca u dorosłych pacjentów z obniżoną frakcją wyrzutową lewej komory serca (LVEF ≤ 40%) oraz utrzymującymi się objawami choroby w klasie II-IV NYHA

    Lp.
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    Rozpatrzone

    1.

    Boehringer Ingelheim Sp. z o.o.

    Andrzej Bajor

    pdf 01

    Uwaga nr 1
    Uwaga zasadna, nie wpływa na wnioskowanie AWA.
    Uwaga dotyczy komentarza Agencji do zawężenia wnioskowanej populacji względem wskazania zarejestrowanego.

    Uwaga nr 2
    Uwaga niezasadna. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
    W AWA Analitycy Agencji przychylają się do komentarza Wnioskodawcy (przedstawionego w ramach uzupełnień wymagań minimalnych) wskazującego, że lek najprawdopodobniej będzie stosowany zgodnie z wytycznymi klinicznymi, jako dodatek do optymalnej terapii.
    Należy jednak zauważyć, że w przypadku oceny wniosku refundacyjnego leku Forxiga (dapagliflozyna) [AWA OT.4330.21.2020], innego leku należącego do grupy leków – flozyny (inhibitory SGLT2), wnioskowane wskazanie zostało doprecyzowane do leczenia: pomimo zastosowania terapii opartej na ACEi (lub ARB) i lekach z grupy beta adrenolityków oraz jeśli wskazane antagonistach receptora mineralokortykoidów.

    2.

    AstraZeneca Pharma Poland
    Sp. z o.o.

    Krzysztof Kornas

    pdf 01

    Brak uwag do AWA.
    W komentarzu Wnioskodawca dla leku Forxiga wnosi o ujednolicenie treści wnioskowanego wskazania refundacyjnego dla leku Jardiance (empagliflozyna) ze wskazaniem wnioskowanym dla Forxiga (dapagliflozyna).

     hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 7/2022 do zlecenia 160/2021
    (Dodano: 14.01.2022 r.)

    hr

     Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 7/2022 do zlecenia 160/2021
    (Dodano: 12.01.2022 r.)

    go to zlecenie

     

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Imbruvica, Ibrutinibum, Tabletki powlekane, 420 mg, 30, tabl., kod EAN: 05413868117035, 280 mg, 30, tabl., kod EAN: 05413868117028, 140 mg, 30, mg, kod EAN: 05413868117011, Kapsułki twarde, 140 mg, 90, kaps., kod EAN: 05909991195137

    Wskazanie:

    we wskazaniu wynikającym ze złożonego wniosku i treści uzgodnionego programu lekowego

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLR.4500.919.2021.17.APR, PLR.4500.918.2021.17.APR, PLR.4500.917.2021.14.APR, PLR.4500.916.2021.16.APR; 19.11.2021

    Pismem PLR.4504.1399.2021.PR z dn. 29.12.2021 przekazano ostateczną wersję uzgodnionego programu lekowego, która została zaakceptowana przez Wnioskodawcę tj. w ramach programu lekowego „Leczenie chorych na przewlekłą białaczkę limfocytową ibrutynibem (ICD 10: C91.1)”

    Zlecenie dotyczy:

    przygotowania analizy weryfikacyjnej AOTM, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji w związku z wnioskiem o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu leku

    Analizy Wnioskodawcy:

    pdfAnaliza problemu decyzyjnego do zlecenia 173/2021
    pdfAnaliza kliniczna do zlecenia 173/2021
    pdfAnaliza ekonomiczna do zlecenia 173/2021
    pdfAnaliza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 173/2021
    pdfAnaliza racjonalizacyjna do zlecenia 173/2021
    pdfUzupełnienie do zlecenia 173/2021

    Analiza Weryfikacyjna Agencji:

    pdfAnaliza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 173/2021

    Uwagi do Analiz:

    Termin zgłaszania uwag upływa: 04.02.2022 r.

    MS WordFormularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 173/2021

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  •  

    Nr analizy weryfikacyjnej

    BIP – 173, analiza OT.4231.59.2021

    Tytuł analizy weryfikacyjnej

    Wniosek o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu produktu leczniczego Imbruvica (ibrutynibu) w ramach programu lekowego „Leczenie chorych na przewlekłą białaczkę limfocytową ibrutynibem (ICD 10: C91.1)”

    Lp.
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    Rozpatrzono

    1.

    Paweł Trelski Pracownik i pełnomocnik firmy Janssen Cilag Polska Sp. Z o.o.

    pdf 01

    Uwaga 1 otyczy: wyboru terapii CHB+R jako komparatora dla IBR w analizach. Wnioskodawca wyjaśnił, że zgodnie z opiniami ekspertów CHB+R nie jest najczęściej stosowaną terapią w leczeniu PBL. W opinii wnioskodawcy w przypadku rozpowszechnienia testowania pod kątem zmian cytogenetycznych, struktura leczenia będzie się zmieniać na korzyść nowoczesnych terapii dedykowanych.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga 2 dotyczy: przedstawionych w AWA wyników porównania pośredniego IBR vs CHB+R. Uwaga częściowo zasadna. Analitycy przyjęli błędne wyniki OS i PFS dla porównania IBR vs CHB w okresie obserwacji 55 mies. Jednocześnie dane te były wykorzystywane do porównania pośredniego IBR vs CHB+R i nie wpływają na zmianę wyników porównania pośredniego IBR vs CHB+OBI przedstawionych w AWA (które, biorąc pod uwagę zaokrąglenia, są zbieżne z wynikami przedstawionymi w AKL wnioskodawcy w tab. 46 i 47 na str. 104) Dane dla OS i PFS uwzględniające uwagę wnioskodawcy przedstawiono w poniższych tabelach. Dla porównania pośredniego IBR vs CHB+R w zakresie OS uwzględniono dane dla IBR z badania RESONATE-2 z okresu obserwacji o medianie 66 miesięcy. Dla porównania w zakresie PFS uwzględniono skorygowane dane z publikacji Burger 2018a przedstawiające wyniki dla okresu obserwacji o medianie 55 miesięcy. Przedstawione oszacowania zmieniają wnioskowanie jedynie w zakresie PFS dla porównania IBR vs. CHB+R, wskazując na istotną statystycznie przewagę IBR dla tego punktu końcowego.

    TABELA 16

    TABELA 18

    Zgodnie z uwagą wnioskodawcy wyniki dla PFS są zgodne z wnioskami z badania klinicznego CLL11, w którym schemat CHB+R wykazywał mniejszą skuteczność niż schemat CHB+OBI.

    Uwaga 3 dotyczy: przedstawionego w ramach AKL porównania IBR vs AKA. Wnioskodawca podkreślił, że nie jest możliwe przeprowadzenie wiarygodnego porównania ibrutynibu z akalabrutynibem ze względu na brak opublikowanych badań bezpośrednio porównujących analizowane terapie. Wnioskodawca zwrócił również uwagę, że w zależności od punktu końcowego lepsze numerycznie wyniki uzyskano dla jednej lub drugiej terapii. Na korzyść ibrutynibu przemawia dodatkowo dłuższy okres obserwacji w badaniach klinicznych oraz wieloletnie obserwacje leku w praktyce klinicznej. Wytyczne praktyki klinicznej (ESMO 2020, NCCN 2021, NICE 2021) nie wskazują, która z terapii jest preferowana. Analitycy nie zgłaszają uwag do komentarza wnioskodawcy.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga 4 dotyczy: komentarza Agencji odnośnie przyjętej struktury leczenia pacjentów w ramach II linii w ramionach komparatorów. Wnioskodawca podtrzymał swoje stanowisko co do zasadności przyjętej struktury leczenia w II linii, podkreślił również, iż uwzględnienie alternatywnych wartości w niewielkim stopniu wpływa na wynik analizy. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    Uwaga 5 dotyczy: opinii ankietowanego eksperta klinicznego prof. Wołowca oraz uwagi Agencji dotyczącej przyjętego przez wnioskodawcę odsetka pacjentów, u których wykonywana będzie ocena genetyczna w kierunku del17p/mutTP53 i IgHV. Wnioskodawca powielił informacje przedstawione w dostarczonych analizach oraz zaznaczył, iż oszacowana przez niego liczebność pacjentów, u których technologia wnioskowana byłaby stosowana, po objęciu jej refundacją jest zgodna z opinią eksperta klinicznego. Analitycy Agencji podkreślają, iż biorąc pod uwagę opinię eksperta klinicznego populacja docelowa wynosi ok. 500 pacjentów rocznie. Ponadto uwzględniając założony przez eksperta udział w rynku technologii wnioskowanej (ok. 55%) liczebność populacji, która stosowałaby IBR po objęciu go refundacją, różni się od tej oszacowanej przez wnioskodawcę w wariancie podstawowym.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    2.

    Prof. Iwona Hus

    pdf 01

    Uwaga 1 dotyczy: podkreślenia, że objęcie refundacją leku Imbruvica w I linii leczenia PBL jest bardzo oczekiwane przez środowisko hematologów, ponieważ stworzy możliwość zastosowania skutecznego leczenia zależnego od czynników ryzyka. Prof. Hus podkreśliła, że stosowanie inhibitorów BTK w I linii leczenia we wnioskowanej populacji jest zalecane zarówno przez polskie jak i przez europejskie wytyczne i powinno być terapią z wyboru w miejsce dotychczas stosowanej immunochemioterapii. Dotyczy: wyboru CHB+R jako komparatora. W opinii prof. Hus schemat CHB+R jest stosowany we wnioskowanej populacji rzadziej niż uwzględnione w analizie komparatory i refundowany od 1.11.2021 schemat WEN+OBI.
    Uwaga jest zbieżna z wnioskami z AWA.

    Uwaga 2 dotyczy: wątpliwości dotyczących wyników porównania pośredniego IBR vs CHB+R w kontekście wyników badania CLL-11, które wykazało, że schemat CHB+R jest mniej skuteczny niż CHB+OBI. Skorygowane powyżej wyniki dla PFS są zgodne z wnioskami z badania klinicznego CLL11.

    Uwaga 3 dotyczy: przedstawionego w ramach AKL porównania IBR vs AKA. W opinii prof. Hus przedstawione w AWA zestawienie wyników wskazuje, że zarówno IBR jak i AKA są skuteczne i bezpieczne w leczeniu I linii chorych z PBL. Również obie terapie są rekomendowane i określane jako porównywalne pod względem skuteczności w wytycznych klinicznych.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    3.

    Anna Kupiecka – prezes Fundacji Onkocafe – Razem Lepiej

    pdf 01

    Uwaga dotyczy: obecnej sytuacji pacjentów z PBL oraz oczekiwań dotyczących objęcia refundacją leku Imbruvica. W szczególności uwaga dotyczy pacjentów z negatywnymi czynnikami rokowniczymi, jak m.in. występowanie delecji 17p lub niezmutowanego genu IGHV. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 12/2022 do zlecenia 173/2021
    (Dodano: 09.02.2022 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 13/2022 do zlecenia 173/2021
    (Dodano: 21.02.2022 r.)

    go to zlecenie

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Complete Amino Acid Mix, proszek do sporządzania zawiesiny doustnej

    Wskazanie:

    zaburzenia przemian kwasów tłuszczowych.

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 39 ust. 3 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLD.45341.1114.2021.1.AB; 17.11.2021

    Pismem PLD.45341.1116.2021.5.AK z dnia 20.12.2021 – zmiana wskazania w zleceniu PLD.45341.1114.2021.1.AB na deficyt dehydrogenazy bardzo długołańcuchowych kwasów tłuszczowych (VLCAD)

    Zlecenie dotyczy:

    zbadania zasadności wydawania zgód na refundację środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego

    hr

    Raport Agencji:

    pdfWS.4211.1.2021 WS.4211.2.2021 WS.4211.3.2021
    (Dodano: 14.01.2022 r.)

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 4/2022 do zlecenia 171/2021
    (Dodano: 14.01.2022 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 4/2022 do zlecenia 171/2021
    (Dodano: 19.01.2022 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Paediatric Seravit, proszek do sporządzania zawiesiny doustnej

    Wskazanie:

     

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 39 ust. 3 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLD.45341.1116.2021.1.AB; 17.11.2021

    Pismem PLD.45341.1116.2021.5.AK z dnia 20.12.2021 – zmiana wskazania w zleceniu PLD.45341.1116.2021.1.AB – na deficyt dehydrogenazy bardzo długołańcuchowych kwasów tłuszczowych (VLCAD)

    Zlecenie dotyczy:

    zbadania zasadności wydawania zgody na refundację środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego

    hr

    Raport Agencji:

    pdfWS.4211.1.2021 WS.4211.2.2021 WS.4211.3.2021
    (Dodano: 14.01.2022 r.)

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 6/2022 do zlecenia 172/2021
    (Dodano: 14.01.2022 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 6/2022 do zlecenia 172/2021
    (Dodano: 19.01.2022 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    DocOmega, zawiesina doustna

    Wskazanie:

    zaburzenia przemian kwasów tłuszczowych

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 39 ust. 3 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLD.45341.1112.2021.1.AB; 17.11.2021

    Pismem PLD.45341.1116.2021.5.AK z dnia 20.12.2021 – zmiana wskazania w zleceniu PLD.45341.1112.2021.1.AB – na deficyt translokazy

    Zlecenie dotyczy:

    zbadania zasadności wydawania zgód na refundację środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego

    hr

    Raport Agencji:

    pdfWS.4211.1.2021 WS.4211.2.2021 WS.4211.3.2021
    (Dodano: 14.01.2022 r.)

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 5/2022 do zlecenia 170/2021
    (Dodano: 14.01.2022 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 5/2022 do zlecenia 170/2021
    (Dodano: 18.01.2022 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Talzenna, talazoparibum, kapsułki twarde, 1 mg, 30, kaps. w butelce, kod GTIN: 05415062348789; Talzenna, talazoparibum, kapsułki twarde, 0,25 mg, 30, kaps. w butelce, kod GTIN: 05415062348826

    Wskazanie:

    Leczenie chorych na raka piersi

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLR.4500.1474.2021.20.AJA PLR.4500.1475.2021.22.AJA; 24.09.2021

    Zlecenie dotyczy:

    przygotowania: analizy weryfikacyjnej Agencji Oceny Technologii Medycznych; stanowiska Rady Przejrzystości; rekomendacji Prezesa Agencji

    Analizy Wnioskodawcy:

    pdfAnaliza problemu decyzyjnego do zlecenia 144/2021
    pdfAnaliza kliniczna do zlecenia 144/2021
    pdfAnaliza ekonomiczna do zlecenia 144/2021
    pdfAnaliza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 144/2021

    Analiza Weryfikacyjna Agencji:

    pdfAnaliza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 144/2021

    Uwagi do Analiz:

    Termin zgłaszania uwag upływa: 30.12.2021r.

    MS WordFormularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 144/2021

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  •  

    Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

    Nr analizy weryfikacyjnej

    OT.4231.47.2021

    Tytuł analizy weryfikacyjnej

    Wniosek o objęcie refundacją leku Talzenna (talazoparyb) w ramach programu lekowego „Leczenie chorych na raka piersi (ICD-10 C50)”

    Lp.
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    Rozpatrzone

    1.

    Małgorzata Konopka-Pliszka

    Pfizer Polska Sp. z o.o.

    pdf 01

    Uwaga nr 1.: stanowi uzupełnienie wątpliwości wskazanych w AWA przez analityków Agencji dotyczących wnioskowanej populacji. Wnioskodawca przedstawił dodatkowe wyjaśnienie dotyczące rozbieżności między treścią wnioskowanego programu lekowego a populacją uwzględnioną w badaniach włączonych do analizy wnioskodawcy. Uwaga nie wpływa na wnioskowania AWA.

    W uwadze nr 2.: Wnioskodawca przedstawił dodatkowe uzasadnienie dotyczące odstąpienia od przeprowadzenia porównania pośredniego wnioskowanej technologii z jednym ze wskazanych komparatorów: karboplatyną. Uwaga nie wpływa na wnioskowania AWA.

    Uwaga nr 3.: odnosi się do przyjętego założenia dotyczącego braku różnic w wynikach AE z perspektywy NFZ oraz wspólnej. Agencja podtrzymuje swoje stanowisko odnośnie pominięcia części kosztów medycznych, które ponoszą pacjenci. Założenie odnośnie braku istotnego wpływu na wyniki AE wydaje się zasadne. Uwaga nie wpływa na wnioskowania AWA.

    Uwaga nr 4.: stanowi wyjaśnienie dotyczące przyjętych założeń w analizie ekonomicznej wnioskodawcy, dotyczących modelowania czasu stosowania ocenianej interwencji. Uwaga nie wpływa na wnioskowania AWA.

    Uwaga 5.: stanowi wyjaśnienie przyjętych założeń dotyczących modelowania przeżycia całkowitego (OS). Uwaga nie wpływa na wnioskowania AWA.

    W uwadze nr 6.: Wnioskodawca przyznaje rację analitykom Agencji odnośnie wskazanemu ograniczeniu analizy wpływu na budżet, dotyczącemu oszacowania populacji docelowej (brak uwzględnienia pacjentów, którzy obecnie mają wskazania do leczenia TALA we wnioskowanym programie lekowym i włączenie do oszacowań wyłącznie nowych pacjentów w kolejnych latach analizy). Wnioskodawca uznał, iż oszacowanie kosztów ponoszonych przez płatnika publicznego dla pierwszego roku może być zaniżone. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    W uwadze nr 7.: Wnioskodawca powtarza argumentację dotyczącą uwzględnienia komparatorów w AWB odnosząc się do fragmentu dot. niespójności komparatorów między analizami. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 1/2022/ do zlecenia 144/2021
    (Dodano: 14.01.2022 r.)

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 2/2022 do zlecenia 144/2021
    (Dodano: 14.01.2022 r.)

    go to zlecenie

     

    Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

    Evrysdi, risdiplamum, proszek do sporządzania roztworu doustnego, 0,75mg/ml, 1, butelka, 80 ml, kod EAN: 07613326029896

    Wskazanie:

    we wskazaniu wynikającym ze złożonego wniosku i treści uzgodnionego programu lekowego

    Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

    Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

    PLR.4500.1268.2021.13.PBO; 12.10.2021

    Zlecenie dotyczy:

    przygotowania analizy weryfikacyjnej AOTM, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji w związku z wnioskiem o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu leku

    Analizy Wnioskodawcy:

    pdfAnaliza problemu decyzyjnego do zlecenia 152/2021
    pdfAnaliza kliniczna do zlecenia 152/2021
    pdfAnaliza ekonomiczna do zlecenia 152/2021
    pdfAnaliza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 152/2021
    pdfAnaliza racjonalizacyjna do zlecenia 152/2021
    pdfUzupełnienie do zlecenia 152/2021
    pdfUzupełnienie do zlecenia 152/2021

    Analiza Weryfikacyjna Agencji:

    pdfAnaliza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 152/2021

    Uwagi do Analiz:

    Termin zgłaszania uwag upływa: 24.12.2021r.

    MS WordFormularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 152/2021

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  • Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

    Nr analizy weryfikacyjnej

    OT.4231.52.2021

    Tytuł analizy weryfikacyjnej

    Wniosek o objęcie refundacją produktu Evrysdi w ramach programu lekowego: „Leczenie rdzeniowego zaniku mięśni rysdyplamem (ICD-10 G12.0, G12.1)”.

    Lp.
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    Rozpatrzone

    1.

    Prof. dr hab. Barbara Steinborn Kierownik Katedry i Kliniki Neurologii Wieku Rozwojowego UM im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu

    pdf 01

    rozdz. 5.3.1 str. 91 Dotyczy: komentarz odnosi się do kwestii zasadności leczenia chorych przedobjawowych. Ekspert wskazała, że wystąpienie objawów u chorych świadczy o nieodwracalnej degeneracji neuronów, dlatego należy natychmiast rozpocząć leczenie niemowląt z 1-4 kopiami genu SMN2, u których rozpoznano SMA na podstawie badań przesiewowych (Glascock 2020). Dodatkowo w komentarzu odniesiono się do wyników badania RAINBOWFISH, wskazując, że choć wyniki ww. badania mogą byćograniczone, to jednoznacznie potwierdzają konieczność włączenia chorych przedobjawowych do leczenia. Z uwagi na powyższe zdaniem Pani Profesor w oparciu o dane kliniczne, jak i własne obserwacje, nie należy pozbawiać przedobjawowych chorych dostępu do leczenia. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    2.

    Dr hab. n. med. Maria Jędrzejowska Klinika Neurologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM) w Warszawie.

    152_UW_FORM_ OT.4231.52.2021_M_Jedrzejowska

    Uwaga została zgłoszona jako uwaga do analiz wnioskodawcy, stąd została pozostawiona bez rozpatrzenia.

    3.

    Dr. n. med. Anna Łusakowska Koordynator Polskiego Rejestru Pacjentów z SMA Katedra i Klinika Neurologii WUM w Warszawie.

    pdf 01

    rozdz. 4.1.3.2 str. 47 Dotyczy: bezpieczeństwa i skuteczności wszystkich obecnie stosowanych terapii modyfikujących przebieg choroby (nusinersen, Zolgensma, Evrysdi). Wskazano, że grupa pacjentów stosujących lek Evrysdi w ramach badań klinicznych była liczna, pomimo iż terapia dotyczy choroby rzadkiej i łącznie objęła ponad 400 pacjentów. Wskazano też, iż lek jest bezpieczny, wywołuje łagodne działania niepożądane, nie prowadzące do wyłączenia pacjentów z badań. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Rozdz. 5.3.1. str. 91 i str. 26 (tabela 13) Dotyczy: wpływu odpowiedniej edukacji pacjenta i opiekunów, wizyt kontrolnych w ośrodkach sprawujących opiekę nad pacjentem z SMA na poprawę „compliance”. Komentarz nie wpływa na wnioskowanie.

     

    4.

    Dr n. med. Elżbieta Czyżyk Klinika Neurologii Dziecięcej i Pediatrii Kliniczny Szpital Wojewódzki Nr 2 w Rzeszowie.

    pdf 01

    Rozdz. 5.3.1 str. 91 Dotyczy: komentarza analityków Agencji, w którym wskazano, iż leczenie chorych bezobjawowych generuje koszty, wpływa na bezpieczeństwo, a nie ma wpływu na efekty zdrowotne. Ekspert, w oparciu o dane kliniczne i przedkliniczne, wskazała, iż wiek włączenia pacjentów z SMA do leczenia jest kluczowy dla osiągnięcia maksymalnych efektów terapeutycznych. Analitycy Agencji pragną wskazać, iż uwaga odnosiła się również do populacji pacjentów z SMA typu 4 i pozostają przy stanowisku przedstawionym w AWA. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    5.

    Dr hab. n. med. Katarzyna Kotulska-Jóźwiak Klinika Neurologii i Epileptologii Centrum Zdrowia Dziecka.

    152_UW_FORM_ OT.4231.52.2021_K_Kotulska_Jozwiak

    Uwaga została pozostawiona bez rozpoznania ze względu na brak podpisu.

    6.

    Ewa Nosarzewska-Lewandowska – Biogen Poland.

    pdf 01

    Rozdz. 3.3 str. 19 Dotyczy: oszacowań Agencji dotyczących liczby pacjentów, którzy zakończyli udział w programie lekowym B.102. Analitycy Agencji przeprowadzili oszacowania na podstawie danych NFZ. Należy zauważyć, iż dane te mogą nie zawierać części informacji dotyczących świadczeń nierozliczonych, stąd może wynikać różnica pomiędzy danymi pochodzącymi od płatnika a danymi pochodzącymi z danych Zespołu Koordynacyjnego. Uwaga zasadna, nie wpływa na wnioskowanie.

     

    rozdz. 4.2. str. 51 i rozdz. 11 str. 123 Dotyczy: danych dotyczących skuteczności produktu rysdyplam. Przedstawiciel firmy Biogen Poland wskazał, iż dane dotyczące skuteczności rysdyplamu w horyzoncie 12 i 24 mies. sugerują zmniejszenie skuteczności leku wraz z wiekiem pacjenta. Należy zauważyć, iż dane kliniczne uzyskane w badaniach nad rysdyplamem są dostępne dla okresu krótszego niż 5 lat. Każda ekstrapolacja wyników na dłuższy okres obarczona jest niepewnością. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Rozdz. 4.3. str. 66 i rozdz. 11 str. 124 Dotyczy: możliwości oceny skuteczności terapii stosowanych po uprzednim zastosowaniu nusinersenu. Przedstawiciel firmy Biogen Poland wskazał, iż okres półtrwania nusinersenu w fazie końcowej eliminacji w płynie mózgowo-rdzeniowym trwa do 177 dni, co należy mieć na uwadze oceniając skuteczność leków stosowanych po zakończeniu terapii tym lekiem. Komentarz nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Rozdział 3.4.2 str. 29 Dotyczy: przedstawiono dodatkowy komentarz dotyczący poprawy w zakresie przełykania/funkcji opuszkowych po zastosowaniu nusinersenu. Komentarz nie wpływa na wnioskowanie.

     

    7.

    Kacper Ruciński Członek Rady Strategicznej Fundacja SMA p>

    152_UW_FORM_ OT.4231.52.2021_K_Rucinski

    Uwagi zostały pozostawione bez rozpoznania ze względu na brak dostarczenia deklaracji konfliktu interesów.

    8.

    Krzysztof Stanisław Adamcewicz Przedstawiciel firmy Roche Registration GmbH.

    pdf 01

    Str. 26 Dotyczy: opinii eksperckich w zakresie potencjalnych problemów związanych ze stosowaniem ocenianej technologii. Sposób przechowywania leku 1) Wnioskodawca wskazał, iż pomimo konieczności przechowywania leku w lodówce, ostatecznie dla większości chorych doustne podanie może stać się preferowaną drogą podania, z uwagi na fakt, iż umożliwia wyeliminowanie inwazyjnej drogi podania nusinersenu. Ponadto wnioskodawca podkreślił, że dla niektórych chorych z przeciwwskazaniem do stosowania nusinersenu, rysdyplam może być jedyną refundowaną opcją leczenia. Zmniejszona płodność u mężczyzn 2) Wnioskodawca wskazuje, że wpływ leku Evrysdi na płodność mężczyzn nie był badany, a zmniejszoną płodność podczas leczenia zaobserwowano jedynie w badaniach przedklinicznych (na zwierzętach). Stosowanie się do zaleceń 3) Wnioskodawca w oparciu o dane z dokumentu CDER 2020 wskazuje, że w grupie RYS nie odnotowano przypadków pacjentów non compliance, podczas gdy w grupie BSC zjawisko to zaobserwowano u 1,7%. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Zdaniem wnioskodawcy z uwagi na konsekwencje nieleczonej choroby, mało prawdopodobne jest, aby pacjenci lekceważyli konieczność przyjmowania leku. Co więcej wnioskodawca przetoczył również uwagę NICE w której wskazano, że doustne podanie leku powinno prowadzić do większego przestrzegania leczenia. Uwagi nie wpływają na wnioskowanie.

     

    str. 47, str. 88/89, tabela 62 Dotyczy: ograniczeń analizy klinicznej zidentyfikowanych przez analityków Agencji w zakresie m.in. okresów obserwacji z badań, dostępności badań długoterminowych oraz ograniczeń badań włączonych do analizy klinicznej. Wnioskodawca wskazał, iż w badaniach dotyczących RYS dostępne były dane dotyczące okresów obserwacji wynoszących 12 i 24 mies. Zdaniem analityków Agencji okres ten w kontekście konieczności dożywotniego stosowania leku stanowi ograniczenie. Dodatkowo w komentarzu wskazano, iż liczebność populacji w badaniach, biorąc pod uwagę rzadki charakter choroby, była relatywnie wysoka. Wnioskodawca wskazał również, iż część ograniczeń wskazanych przez analityków Agencji odnosi się do ograniczeń badań dla komparatora. Niemniej należy wskazać, iż wpływają one na jakość porównań wnioskowanej technologii z technologiami alternatywnymi. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Str. 48 Dotyczy: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX  Analitycy Agencji pragną zauważyć, iż w komentarzu wystąpił błąd pisarski. Zamiast wskazania, iż wnioskodawca nie zidentyfikował źródeł heterogeniczności niemożliwych do zniwelowania powtórzono słowo zidentyfikowania. Wnioskodawca przedstawił wyjaśnienie w jaki sposób dokonano zawężenia populacji, tak aby była zgodna pomiędzy porównywanymi populacjami z badań. Analitycy Agencji pozostają na stanowisku, iż badania włączone do analizy były heterogeniczne, co wpływa na ograniczenie możliwości wnioskowania. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Str. 48 Dotyczy: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX  Wnioskodawca sugeruje, iż analitycy Agencji nie zrozumieli sensu wprowadzenia programu badań przesiewowych w Polsce i wpływu wczesnego rozpoczęcia terapii u pacjentów z SMA. Analitycy Agencji pragną jednak wskazać, iż model ekonomiczny nie uwzględnia okresu przedobjawowego choroby, w którym ponoszone są koszty, bez uzyskiwania efektów zdrowotnych wpływających na użyteczność stanu zdrowia pacjenta. Efekty zdrowotne obserwowane mogą być dopiero w okresie, w którym w przypadku stosowania komparatora wystąpiłyby objawy. Wnioskodawca przedstawił uzasadnienie dla braku przedstawienia wyników badania NURTURE w AKL. Analitycy Agencji pozostają na stanowisku, iż wyniki te powinny być przedstawione w celach poglądowych. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Rozdz. 5.3. str. 88, tabela 62 Dotyczy: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX  Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Rozdz. 5.3. str. 88, tabela 62 Dotyczy: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX  Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Rozdz. 5.3. str. 91 Dotyczy: uwagi analityków Agencji dotyczącej możliwości stosowania terapii RYS u pacjentów presymptomatycznych. W komentarzu wskazano, iż w przypadku długotrwałych obserwacji należy spodziewać się większego inkrementalnego uzysku zdrowotnego związanego z wcześniejszym rozpoczęciem leczenia. Analitycy Agencji podtrzymują stanowisko, iż leczenie chorych presymptomatycznych może prowadzić do rozpoczynania terapii u niewielkiego odsetka pacjentów z SMA typu 4, dla których efekty leczenia będą niewspółmiernie niskie względem ponoszonych kosztów. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Rozdz. 5.3. str. 91 i 95 Dotyczy: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX  Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Rozdz. 5.3. str. 91 Dotyczy: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX  Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Rozdz. 5.3. str. 91 Dotyczy: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX  Uwaga nie wpływa na wnioskowanie

     

    Str. 108, tabela 79 oraz str. 108/109 Dotyczy: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX  Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Str. 108, tabela 79 oraz str. 109 oraz str. 112 Dotyczy: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX 
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Str. 109 Dotyczy: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX  Uwaga nie wpływa na wnioskowanie


    Str. 110 Dotyczy: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Str. 110 Dotyczy: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX  Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

    Str. 121 Dotyczy: uwagi analityków Agencji o braku informacji w zakresie refundacji w Wielkiej Brytanii. W
    nioskodawca wskazuje, iż w ramach uzupełnień wymagań minimalnych APD zostało zaktualizowane o charakterystykę wstępnej wersji rekomendacji NICE, której ostateczna wersja została opublikowana 16 grudnia 2021 r.
    Analitycy Agencji potwierdzają, iż wnioskodawca uzupełnił APD o rekomendację NICE, niemniej uwaga dotyczyła warunków refundacji w Wielkiej Brytanii XXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX 
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

     

     

    9.

    prof. dr hab. Anna Kostera-Pruszczyk

    Kierownik Katedry i Kliniki Neurologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

    pdf 01

    Str. 48, pkt 4.1.3.2

    Dotyczy: komentarz odnosi się do uwagi analityków Agencji w kwestii zasadności leczenia chorych przedobjawowych, u których nie występują objawy.

    Ekspert, powołując się na dostępne dane literaturowe (badania kliniczne i obserwacyjne) wskazała, że najwyższą skuteczność leczenia SMA zaobserwowano u pacjentów rozpoczynających leczenie w okresie przedobjawowym. Profesor Anna Koster-Pruszczyk podkreśla, że terapia pacjentów przedobjawowych istotnie i pozytywnie wpływa na efekty zdrowotne i może doprowadzić do całkowitej lub niemal całkowitej korekty fenotypu nawet u dzieci, u których liczba kopii genu SMN2 mogłaby wskazywać na najcięższą formę SMA typu 1.
    Analitycy Agencji pragną zaznaczyć, iż w przypadku leczenia pacjentów przedobjawowych, występuje okres, w którym pacjenci nie odnoszą korzyści z terapii, ze względu na fakt, iż w przypadku łagodnych fenotypów objawy pojawiają się w późniejszym okresie życia. Ten fakt powinien był być uwzględniony w modelowaniu ekonomicznym - dla jego poprawności konieczne jest uwzględnienie m.in. momentu czasowego ponoszenia kosztów w korelacji z uzyskiwaniem efektów.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 145/2021 do zlecenia 152/2021
    (Dodano: 03.01.2022 r.)

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 145/2021 do zlecenia 152/2021
    (Dodano: 13.01.2022 r.)

    152_UW_FORM_OT.4231.52.2021_M_Jedrzejowska
    go to zlecenie