Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

Symkevi 50 mg/75 mg, tabletki powlekane, 50 mg tezakaftor/75 mg iwakaftor, 28 tabletek, kod EAN: 00351167144404; Symkevi 100 mg/150 mg, tabletki powlekane, 100 mg tezakaftor/150 mg iwakaftor, 28 tabletek, kod EAN: 0351167136102; Kalydeco 75 mg, iwakaftor, tabletki powlekane, 75 mg, 28 tabletek, kod EAN: 00351167144503; Kalydeco 150 mg, iwakaftor, tabletki powlekane, 150 mg, 28 tabletek, kod EAN: 0351167136201

Wskazanie:

w schemacie leczenia skojarzonego z iwakaftorem w postaci tabletek w leczeniu pacjentów chorych na mukowiscydozę w wieku co najmniej 6 lat, którzy są homozygotyczni pod względem mutacji F508del lub którzy są heterozygotyczni pod względem mutacji F508del i mają jedną z następujących mutacji genu mukowiscydozowego przezbłonowego regulatora przewodnictwa (ang. cystic fibrosis transmembrane conductance regulator, CFTR): P67L, R117C, L206W, R352Q, A455E, D579G, 711 3A→G, S945L, S977F, R1070W, D1152H, 2789 5G→A, 3272-26A→G i 3849 10kbC→T

Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:

PLR.4500.215.2021.11.; 30.03.2021

Zlecenie dotyczy:
przygotowania: analizy weryfikacyjnej Agencji Oceny Technologii Medycznych; stanowiska Rady Przejrzystości; rekomendacji Prezesa Agencji.

 

Analizy Wnioskodawcy:

pdfAnaliza problemu decyzyjnego do zlecenia 63/2021
pdfAnaliza kliniczna do zlecenia 63/2021
pdfAnaliza ekonomiczna do zlecenia 63/2021
pdfAnaliza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 63/2021
pdfAnaliza racjonalizacyjna do zlecenia 63/2021

Analiza Weryfikacyjna Agencji:

pdfAnaliza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 63/2021

Uwagi do Analiz:

Termin zgłaszania uwag upływa: 04.06.2021 r.

MS WordFormularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 63/2021

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  •  

    Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

    Nr analizy weryfikacyjnej

    BIP – 63/2021, analiza OT.4231.17.2021

    Tytuł analizy weryfikacyjnej

    Wniosek o objęcie refundacją leku Symkevi (iwakaftor+tezakaftor) i Kalydeco (iwakaftor) w ramach programu lekowego „Leczenie mukowiscydozy przy zastosowaniu tezakaftoru i iwakaftoru w skojarzeniu z iwakaftorem (ICD-10 E84)”

    Lp.
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    Rozpatrzone

    1.

    Katarzyna Wepsięć Pracownik oraz przedstawiciel Vertex Pharmaceuticals (Poland)

    pdf 01

    Uwaga 1 dotyczy braku badań porównujących skuteczność terapii wnio9skowanej z PLC w populacji pediatrycznej 6-11 lat. Wnioskodawca przedstawił stanowisko EMA i FDA, zgodnie z którym możliwa jest ekstrapolacja wyników uzyskanych w starszych grupach pacjentów na młodsze populacje.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    Uwaga 2 dotyczy wskazanych przez analityków Agencji ograniczeń analiz. Uwagi wnioskodawcy stanowią dyskusję z ograniczeniami obrazującymi stan faktyczny. Uwagi nie wpływają na wnioskowanie z AWA
    Uwaga 3 dotyczy charakterystyki pacjentów włączonych do badań dla populacji pediatrycznej. Wnioskodawca powołuje się na załączone dane niepublikowane oraz fakt, że przeprowadzenie badań klinicznych w populacji pediatrycznej z uwzględnieniem wszystkich wariantów genu CFTR nie było możliwe.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    Uwaga 4 stanowi aprobatę z ograniczeniem wskazanym przez analityków Agencji. Zdaniem wnioskodawcy brak zgodności kwalifikacji pacjentów z protokołem badania nie miał wpływu na obserwowane wyniki dotyczące skuteczności. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    Uwaga 5 dotyczy zgodności wielkości dostaw będących wynikiem AWB z wnioskiem refundacyjnym. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    Uwaga 6 dotyczy liczebności populacji wskazanej przez analityków Agencji. Analitycy Agencji przeprowadzili badanie zasobów danych gromadzonych przez płatnika publicznego – Narodowy Fundusz Zdrowia w celu analizy populacji z rozpoznaną mukowiscydozą, zgodnie z klasyfikacją ICD-10 sprawozdawaną w kodach E84 pod kątem wykorzystania świadczeń finansów`anych ze środków publicznych. Zawsze kryterium metodologicznym jest analiza danych dotyczących zanonimizowanych numerów PESEL występujących w bazach jako unikalny, niepowtarzający się kod. W związku z powyższym należy uznać, że są to najbardziej wiarygodne dane obrazujące rozmiar populacji pacjentów z mukowiscydozą w Polsce. Wnioskodawca zgłosił wątpliwości do wskazanego w analizach oszacowania Agencji jednak ostatecznie przyznaje, że dane NFZ lepiej odpowiadają faktycznej liczebności populacji pacjentów z mukowiscydozą. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    2.

    Przemysław Marszałek

    pdf 01

    Uwaga stanowi propozycję kategorii kosztów w analizie z perspektywy społecznej, która nie została przeprowadzona w niniejszym postepowaniu. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    3.

    Dorota Sands

    pdf 01

    Uwaga 1 dotyczy liczebności populacji wskazanej przez analityków Agencji. Zgłaszająca zwraca uwagę na wiarygodność danych gromadzonych przez NFZ. Należy zwrócić uwagę, że analizowano dane z poziomu pacjenta jako unikalnego, niepowtarzającego się numeru PESEL a nie dane pochodzące z różnych ośrodków.
    Uwaga niezasadna, nie wpływa na wnioskowanie z AWA

    Uwaga 2 dotyczy różnic w dostępie do terapii standardowej w Polsce w porównaniu do krajów, z których pochodzili uczestnicy badań klinicznych oraz oceny skuteczności terapii przyczynowej. Zdaniem zgłaszającej wyjściowy poziom standardowej opieki nad pacjentami nie odgrywa znaczącej roli w ocenie skuteczności leczenia.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 67/2021 do zlecenia 63/2021
    (Dodano: 09.06.2021 r.)

    hr

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacja 67/2021 do zlecenia 63/2021
    (Dodano: 15.06.2021 r.)

    go to zlecenie