Świadczenia gwarantowane z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące choroby układu pokarmowego

Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 146), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji został opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy świadczeń dla

Świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące choroby układu pokarmowego (sekcja F JGP)

Proponowane projekty taryf opierają się o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, a ich zmianę względem aktualnych wycen obliczono w oparciu o średnią aktualną cenę jednostki rozliczeniowej w wysokości 1,70 zł. Przeprowadzone prace taryfikacyjne uwzględniają:

likwidację części produktów rozliczeniowych, w miejsce których utworzono nowe, identyfikowane roboczymi kodami FX1-FX6, zgodnie z zaproponowanymi charakterystykami świadczeń,
   reorganizację charakterystyk pozostałych świadczeń, zgodnie z propozycją Agencji,
   zmianę limitów dni finansowanych grupą, dla 31 wskazanych przez Agencję grup,

aktualizację wartości osobodnia ponad ryczałt finansowany grupą dla grup, dla których został on określony,

aktualizację taryfy produktu 5.53.01.0001657 Wytworzenie sztucznego dostępu do przewodu pokarmowego przeznaczonego do użytku długoterminowego.
   Projekty taryf, będące wynikiem przeprowadzonych prac, są dla:

51 grup wyższe od aktualnej wartości katalogowej i różnica punktowa waha się od 3% (F58F Choroby zapalne jelit poniżej 66 r.ż. i PZF07 Duże zabiegi jamy brzusznej poniżej 18 r.ż. *) do 383% (F94 Małe zabiegi odbytu i odbytnicy *)

1 grupy bez zmian (F14 Chirurgiczne leczeni otyłości*),

3 grup niższe niż ich aktualna wartości katalogowa i różnica punktowa wynosi odpowiednio: 26% (3 430 pkt) dla F02 Duże zabiegi przełyku, w tym protezowanie *, 22% (4 941 pkt) dla F01 Kompleksowe zabiegi przełyku *, 15% (1 069 pkt) dla F52 Duże i endoskopowe zabiegi w chorobach zapalnych jelit *.

Podkreślić należy, że niższe wyceny grup F01 Kompleksowe zabiegi przełyku * oraz F52 Duże i endoskopowe zabiegi w chorobach zapalnych jelit * są konsekwencją obniżenia limitu dni finansowanych grupą odpowiednio o 31 oraz 10 dni. Dodatkowo w odniesieniu do grupy F02 Duże zabiegi przełyku, w tym protezowanie * wprowadzono limit dni finansowania, co wpłynęło na wysokość taryfy. Jednocześnie oczekuje się, że w wyniku wprowadzonej zmiany poprawie ulegnie finansowanie tych świadczeń, w przypadku dłuższych hospitalizacji. Powyższe wynika z możliwości uzyskania wcześniejszego dodatkowego finansowania, z jednocześnie zwiększoną refundacją za każdy osobodzień.

Dodatkowo, w związku z zakończeniem procesu taryfikacji proponuje się likwidację pomostowego współczynnika korygującego w wysokości 1,2 dotyczącego grup: F04 Diagnostyczne i małe zabiegi przewodu pokarmowego*, F12 Duże zabiegi żołądka i dwunastnicy*, F22 Duże i endoskopowe zabiegi jelita cienkiego*, F43E Średnie i endoskopowe lecznicze zabiegi jamy brzusznej > 65 r.ż.*, F43F Średnie i endoskopowe lecznicze zabiegi jamy brzusznej poniżej 66 r.ż.*, F72 Operacje przepuklin jamy brzusznej z wszczepem*, F73 Operacje przepuklin brzusznych*, F82 Wycięcie wyrostka robaczkowego z powikłaniami*, F83 Wycięcie wyrostka robaczkowego*, F93 Średnie zabiegi odbytu*, F94 Małe zabiegi odbytu i odbytnicy*, PZF11 Wycięcie wyrostka robaczkowego poniżej 18 r.ż. *.

Wprowadzenie w życie proponowanej taryfy świadczeń będzie wiązało się z dodatkowymi wydatkami po stronie płatnika publicznego w wysokości 772,8 mln zł, co odpowiada 21,2% zwiększeniu ponoszonych kosztów w obszarze analizowanych świadczeń w skali roku. Szacuje się, że w ujęciu globalnym proponowane zmiany będą wiązały się ze wzrostem przychodów świadczeniodawców we wszystkich kategoriach szpitali. Największego wzrostu przychodów, tj. o 373,6 mln zł (25,5%) oczekuje się dla podmiotów będących głównymi realizatorami przedmiotowych świadczeń tj. szpitali gminnych, powiatowych, miejskich. Istotnymi beneficjentami proponowanych zmian są szpitale wojewódzkie, dla których szacowany wzrost powinien wynosić 179,0 mln zł (18,7%). Najmniejszy wzrost dotyczy szpitali klinicznych – 91,3 mln zł (15,3%).

Wzrost taryf w analizowanym obszarze powinien umożliwić pokrycie rzeczywistych kosztów ponoszonych przez świadczeniodawców realizujących przedmiotowe świadczenia. Bardziej adekwatna refundacja ze strony płatnika pozwoli to na pokrycie strat sygnalizowanych w analizowanym obszarze świadczeń. Dodatkowo, dostosowanie wyceny taryfikowanych świadczeń do faktycznych kosztów, jakie ponoszą podmioty lecznicze, powinno przyczynić się do zapewnienia wyższego standardu udzielania świadczeń, a także pozytywnie wpłynąć na dostęp do nich, w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej.

Do raportu w sprawie ustalenia taryfy świadczeń można zgłaszać uwagi w terminie 7 dni od dnia jego opublikowania, tj. do 24 kwietnia 2024 roku. Uwagi będą przyjmowane za pomocą formularza, który we wskazanym terminie należy przesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

O ile nie został użyty podpis elektroniczny, uwagi, poza przesłaniem drogą elektroniczną należy, wraz z wypełnionym i własnoręcznie podpisanym Oświadczeniem o powiązaniach branżowych, złożyć w siedzibie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa, bądź przesłać przesyłką kurierską lub pocztową na adres siedziby Agencji.

Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypełnienia i przesłania znajdują się w miejscu publikacji raportów.

Przekierowanie do miejsca publikacji raportów

Pobierz raport

Zgłoszone uwagi zostaną przekazane Radzie do spraw Taryfikacji i poddane analizie w ramach dialogu z przedstawicielami środowiska, zainteresowanymi daną taryfą świadczeń. W dalszej kolejności Rada do spraw Taryfikacji wyda stanowisko na podstawie art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach, a następnie Prezes Agencji określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia.